Tidligere CNN-direktør til 24/7

John Barbera jobbet i 16 år med Ted Turner, mannen som startet CNN og senere har luftet sine aspirasjoner for å bli amerikansk president: Nå skal Barbera ta over den daglige ledelsen av nettannonseselskapet 24/7 i Europa.

Stein Georg Lillemoen, 24/7s Norden-ansvarlige, har fått en ny sjef: John Barbera tar over stillingen som Chief Operating Officer (COO). Det innebærer at han skal ta seg av den daglige driften og ekspansjonen av 24/7s kjernevirksomhet i Europa.

Amerikanske 24/7 har slått seg opp i markedet med et salgsnettverk som jobber uavhengig av teknologisk plattform. På vegne av Internett-tjenester, som er villige til å sette ut nettsalget til eksterne krefter, prøver 24/7 å få inn inntekter fra annonsører som de tar en provisjon av.

Barbera overtar stillingen etter Xavier Jané som fortsetter som viseadministrerende direktør og skal jobbe skulder ved skulder til briten Gordon Simpson som fungerer som CEO for den europeiske virksomheten.

Den nye daglige lederen jobbet først som medieplanlegger i et reklamebyrå og ansvarlig for flere lokal-TV-selskap før han startet å jobbe for Ted Turner i 1978. Han var med i det originale teamet som dro i gang det første kommersielle satellittnettverket til Turner og fikk etter hvert salgansvaret for ni kabel-nettverk, inkludert CNN, TNT og Cartoon Network.

I løpet av de 16 årene vokste omsetningen til én millard dollar med en arbeidsstokk på 550 mennesker fordelt på ni kontorer i USA, Europa og Asia.

I 1994 brøt han ut og startet sitt eget konsulentselskap med fokus på konvergens mellom Internett og TV.

Barbera var blant annet med med på utvikle salgsinfrastrukturen og kabeldistribusjonen til CNet, det første amerikanske selskapet som på midten av 90-tallet prøvde å kople innhold på TV og Internett. CNet kjører i dag blant annet News.com en av de mest kjente merkevarene på web innen IT-nyheter og har samtidig TV-sendinger med fokus på IT.

Til toppen