Tidsskriftet Datatid legges ned for godt

Det amerikanske mediekonsernet IDG har kjøpt Norges eldste datatidsskrift Datatid, og legger det inn under sitt tunge fagblad Nettverk & Kommunikasjon.

Datatid ble lansert i slutten av 1978, og kom for alvor i gang som månedstidsskrift året etter. Det ble et svært allsidig blad med nyheter innen teknologi og bransje, samt reportasjer og matnyttig brukerstoff. Bladets gullalder var i annen halvdel av 1980-tallet, da det var heleiet av familiebedriften Dataforlaget AS. Da telte Datatid gjerne 180 sider spekket med annonser, og det trakterte sine abonnenter med et ekstra nyhetshefte hver fjortende dag.

I 1990-årene ble konkurransen skjerpet, og bladet greide ikke å forsvare sin enestående posisjon. Høsten 1992 ble det kjøpt av Allers Familie Journal som solgte det videre til Ingeniørforlaget våren 1995. Den nye eieren var uvillig til å gjøre det nødvendige krafttaket for å gjenreise bladet, og varslet nedleggelse i september året etter. I siste liten kom det i stand forhandlinger med Svein-Erik Tosterud som kjøpte Datatid og igjen gjorde det økonomisk lønnsomt. Han fylte rollene som kombinert forlagssjef i utgiveren Fasit Forlag, og ansvarlig redaktør. Datatid var igjen blitt en familiebedrift.

I går kveld meldte IDG at det har kjøpt Datatid og at det ærverdige bladet skal legges inn under det system- og løsningsorienterte fagtidsskriftet Nettverk & Kommunikasjon som ble lansert i 1999. Datatid har hatt et opplag i underkant av 10.000 eksemplarer. Leserne vil få Nettverk & Kommunikasjon allerede i januar.

- Vi forsøker å gjenreise det tunge fagbladet i Datatids beste tradisjon, sier forlagssjef Arne Uppheim i IDG til digitoday.no. - Vi vil gjøre Nettverk & Kommunikasjon til det tunge fagbladet som ligger over PC-bladene. Emneområdet blir moderne systemløsninger, og dekningen blir mer løsnings- enn produktorientert. Det skal være brukerreportasjer og tilsvarende stoff som Datatid har hatt mye av, og som ikke finnes i de mer produktorienterte bladene.

I Fasit Forlag satses det nå helhjertet på det nye nisjeproduktet LINUXmagasinet som hittil er kommet i to utgaver. Forlaget håper at også nettstedet LINUXmagasinet.com skal gi en pen fortjeneste.

- Vi hadde opprinnelig planlagt fire utgaver av LINUXmagasinet i 2001. Nå blir det fem eller seks, forteller Svein-Erik Tosterud til digitoday.no. - Vi er en liten organisasjon med tre heltidsansatte. Skulle vi fortsette å utgi både et generelt datablad og et mer nisjeorientert produkt, ville vi måttet utvide en god del. Vi hadde ikke lyst til å ta den risikoen. Det er tøft å utgi et generelt blad, og det er flere titler ute enn det er godt marked for.

Fasit føler seg rimelig trygg på at LINUXmagasinet vil bære seg. Den første utgaven hadde en betalt distribusjon på mellom 7000 og 8000 eksemplarer. Man er midt inne i salgsperioden til nummer to, som er distribuert i 12.000 eksemplarer gjennom Narvesen.

- Vi timet LINUXmagasinet veldig bra. Det har et stort potensial med et klart definert og voksende marked. Hver utgave har gitt oss like mange reaksjoner som vi fikk på et år med det generelle magasinet. Det er overveiende positive og konstruktive reaksjoner.

De økonomiske betingelsene for overtakelsen er konfidensielle. Fasit og IDG har ifølge Tosterud snakket sammen i noen uker. IDG kjøper varemerket og alle rettighetene, inklusiv abonnementsdatabasen. Den nye eieren overtar verken ansatte eller frilanskontrakter.

- Jeg føler ikke særlig vemod. Det er litt trist at urnorske Datatid går inn. Men tidene forandrer seg, sier Tosterud til slutt.

Til toppen