Tilbake på web etter tre måneders nedetid

Kampanje.com er tilbake på nettet etter en restrukturering av tjenesten. Ansvarlig redaktør Lasse Gimnes pisker medarbeiderne til å møte klokken seks om morgenen for å lage 5-10 nyheter om dagen.

Lasse Gimnes kaller seg "nettets minst kule redaktør".

- Vi har ikke laget noen kul, ny web - jeg regner ikke med den store tilbakemeldingen fra de mest kreative i Oslo 3, sier redaktøren for reklamebladet som tidligere har jobbet både i VG og SOL.

Det var like før jul at han bestemte seg for å starte på ny frisk på web. Store tekniske problemer gjorde at Kampanje Online kollapset.
Les saken fra julen her
Kampanje legger ned nettutgaven i tre måneder

Dermed kjørte Gimnes en anbudsrunde blant ledende webbyråer i Norge på nyåret for å lage en webutgave fra scratch. Det ble Spekter Interaktiv som vant kontrakten og satte opp en ny, enklere web på rekordtid.


Mens det tok lang tid å laste ned Kampanje.com i gamle dager, er den nye tjenesten mye enklere og mer funksjonell. Den er nyhetsorientert, skal inneholde gjesteskribenter og kommer til å ha et arkiv som strekker seg tilbake til 1995. Web-tjenesten støtter dermed oppunder mer dyptpløyende artikler i papirmagasinet som kommer én gang i måneden.

- Det er klart det er negativt å ikke være på nettet i tre måneder. Vi har fått mye pepper for det, og det har vært velfortjent. Desto mer glad er vi derfor for å være oppe igjen. Jeg synes vi er langt bedre nå enn det vi presenterte på nett tidligere, sier Gimnes som kjører et knallhardt regime i den nye digitale tilværelsen.

Han satser på å oppdatere tjenesten før folk kommer på jobb om morgenen, fortsette utover dagen før lunsj og ettermiddagen og ikke gjøre spesielt mye om kvelden. I helgene blir det lagt ut saker kun i spesielle tilfeller.

- Vi endrer rutinene våre. Var ikke de ansatte morgenfugler før, blir de det nå. Undertegnede er på plass før 06.00 hver dag, og vi kommer til å kjøre redaksjonsmøte med et par av medarbeiderne klokken syv, sier han.

- Vi satser på å lodde stemningen innen media og kommunikasjon og kommer enkelte dager til å publisere opptil ti saker daglig. Om sommeren blir det noe mindre enn den vanlige oppdateringen, sier mannen som bevisst har justert profilen på Kampanje siden han tok over i fjor.

Det er mindre markedsføring og reklame - mer medierelatert stoff i Kampanje i dag. Etter et par dager på weben, synes det også klart at en overvekt av innholdet blir Internett-relatert.

Tjenesten er annonsefinansiert og gratis for leserne. I en tidligere fase var Kampanje en av de få som tok betalt for et tekstarkiv som gikk helt tilbake til 1989. I dag er tjenesten tilpasset brukerkravet om gratisinformasjon på web.

Til toppen