JUSS OG SAMFUNN

Tilbake til SOL uten partner på SinSide

Mandag denne uka var Kristin Skogen Lund tilbake i sjefstolen i SOL etter permisjon. Hun ble slengt rett ut i en konflikt med DinSide i en auksjonsavtale hun selv inngikk før permisjonen. SOL kjører knallhardt og mener DinSide har brutt auksjonsavtalen.

Hilde Nyman
7. jan. 2000 - 12:25
Kristin Skogen LundKirsten C. Idebøen

InfostreamSOL System

DinSideBernhard Steen








Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

digi.no



Kjernen i striden er, etter Skogen Lunds oppfatning, avtalen mellom de to partene. SOL mener at DinSide har brutt avtalen.

Bid2Day
Les:
SOL-partner beklager konflikten

- Dette dreier seg om at det er begått et juridisk avtalebrudd. Enten man er liten eller stor aktør må man følge spillereglene, sier Skogen Lund


Avtalebruddet, ifølge SOL, er at DinSide solgte kundedatabasen uten at SOL visste det og at DinSide nå nekter SOL tilgang til basen.

- Hvem eier egentlig kundedatabasen?

- Jeg inngikk selv denne avtalen før jeg gikk ut i permisjon. Vi har ikke fått betaling for at DinSide ligger på SOL, og det er stor verdi av å ligge som egen kanal på SOL. Betaling har skjedd i form av lik eierskap til kundedatabasen, som er det eneste vi snakker om av verdi her. Vi inngikk en avtale med lik eiendomsrett over de verdiene vi skapte sammen, sier hun.

DinSide kjemper innbitt for ikke å utlevere kundedatabasen for å la SOL bruke denne til konkurrerende auksjonsvirksomhet. Partene har ulik tolkning om det er spesifisert i avtalen om informasjonen kan brukes til konkurrerende virksomhet eller ikke.

- Det måtte ha stått klart i avtalen at vi ikke kunne bruke informasjonen til konkurrerende virksomhet. Men det står ikke ett ord om det, sier Skogen Lund.

- Så dere regner med at det blir en enkel sak i Namsretten på onsdag?

- Norsk rett vil alltid fremme fri konkurranse, og fakta i saken er klare. Vi håper at det på onsdag er mulig få saken på et sakelig nivå og få en objektiv vurdering. Vi har forsøkt å være sakelige og objektive, men motparten trekker inn så mange andre elementer. Dette dreier seg om vår tilgang til kundedatabasene, det er det eneste vi er interessert i, sier hun.

- Er disse 40.000 kundene så viktige for en stor aktør som SOL?

- Det er naturlig at når denne avtalen med DinSide utløper, at vi vil tilby våre kunder en auksjonstjeneste. Det er en stor forskjell på å starte fra scratch og å ha brukerinformasjon om 40.000 kunder, sier Skogen Lund.

Ett av elementene som DinSide reagerer på i denne saken, er at SOL gikk til Namsretten med en begjæring om midlertidig forføyning uten å informere DinSide.

Les:
SOL prøvde å snike auksjonen inn bakveien

Skogen Lund avviser at det var noe hemmelighetskremmeri rundt denne begjæringen.





- Er ikke e-posten formulert på en måte som kan lure mottakeren?



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.