Tilbakegang for fildelingen

Norsk bredbånds-undersøkelse viser at fildeling ikke er like utbredt som før.

Meningsmåleren TNS Gallup har gjennomført en bredbåndsundersøkelse på vegne av Telenor.

- Undersøkelsen viser flere spennende tendenser, både med hensyn til økningen i tv-titting på web, men ikke minst at bruken av fildelingsprogram er i tilbakegang, sier Berit Kjøll, divisjonsdirektør i Telenor, i en pressemelding.

Det at fildeling ifølge undersøkelsen går markant tilbake, er trolig en overaskelse for mange. Telenor tror nedgangen skyldes at tilgangen på lovlig nedlastbart innhold har blitt bedre. Med mer tilgjengelig innhold på nettet, blir behovet for å laste ned piratkopier mindre.

- Med bakgrunn av Telenors satsning på å tilrettelegge for mer lovlig nedlasting av innhold som musikk og film, er dette en svært spennende utvikling, sier Kjøll.

- Bruken av fildelings- program er i tilbakegang. Undersøkelsen viser også at mer enn halvparten av bredåndskundene nå har en hastighet på mellom 2 og 8 megabit per sekund, og at 87 prosent har mer enn 1 megabits internettforbindelse. Behovet for økt bredbåndskapasitet er likevel langt fra mettet, ifølge undersøkelsen. Det skyldes økt forbruk av video-innhold på nettsteder som blant annet YouTube.

Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB), er det nå 1,2 millioner bredbåndsabonnenter, noe som er en økning på hele 25 prosent sammenlignet med i fjor. Ifølge Telenor, har de over halvparten av disse kundene.

Hovedfunn fra undersøkelsen:

  • Over 36 prosent har sett på tv- opptak eller live tv på nettet, mot 29 prosent i samme periode i fjor høst. 24 prosent har sett på opptak på YouTube.
  • Bruken av fildelingsprogram har falt tilbake til 19 prosent, mot 23 prosent i fjor høst.
  • 31 prosent har fått høyere hastighet på bredbåndet sitt de siste 6 måneder.
  • 87 prosent av alle bredbåndsabonnement har hastigheter på over 1 megabit
  • 30 prosent av de spurte har vært på Facebook og 6 prosent på Myspace.
  • 21 prosent sier stabilitet er viktigste årsak til tilfredshet med leverandøren, mens 6 prosent mener pris er viktigst.
  • Over 60 prosent av husstandene har trådløs Internett-forbindelse.
Til toppen