Tilbakegang gir nytt mønster for PC-salget i Norge

Det selges færre PC-er og Intel-servere i Norge enn før. Dell og Fujitsu Siemens går mot strømmen og noterer stor framgang, viser tall fra DMR.

OBS: Denne artikkelen inneholdt opprinnelig en feil opplysning om Compaqs tall for første kvartal i fjor. Ved en inkurie ble dette notert til -22,5 prosent i stedet for en framgang på 12,3 prosent. Opplysningen er rettet nedenfor.

Under en samtale med norsk fagpresse, la administrerende direktør Vidar Berg i Fujitsu Siemens Computers AS fram tall fra DMR for salget av PC-er og Intel-baserte servere i Norge i første kvartal i år, fordelt på de største merkene. For de sju største merkene er nedgangen samlet sett 11,5 prosent.

tjenere stasjonære bærbare samlet forskjell fra i fjor
Compaq 2 530 17 910 5 747 26 187 12,3 %
Fujitsu Siemens 592 15 945 3 578 20 115 23,6 %
Dell 886 12 789 4 389 18 064 51,6 %
IBM 877 7 888 2 797 11 562 -35,6 %
Hewlett-Packard 457 7 371 1 237 9 065 7,4 %
Toshiba 791 5 690 6 481 -19,0 %
REC (Cinet) 54 2 546 326 2 926 -71,5 %

Compaq beholder ledelsen. Foruten den sterke ledelsen innen servere, er det interessant at selskapet også leder de andre kategoriene. Toshiba som knapt selger annet enn bærbare, er nummer to i denne kategorien.

Fire merker går fram - Dell, Fujitsu Siemens, Compaq og Hewlett-Packard - og spesielt Dell skiller seg ut med en framgang på over 50 prosent. Den kraftige nedgangen til IBM fører selskapet fra andre til fjerde plass, mens REC/Cinet faller fra femte til sjuende plass. Ifølge Berg er det en allmenn tendens i Europa at "hjemmebyggerne" taper terreng til etablerte internasjonale merker.

- Fujitsu Siemens har avansert til andre plass. Vi har aldri før vært så nære markedslederen Compaq, spesielt innen stasjonære. Tallene for stasjonære enheter omfatter også tynne klienter, der vi merker en spesielt sterk økning, sier Berg.

Når det gjelder inneværende kvartal, er Berg svært forsiktig.

- April var enda dødere enn vi hadde regnet med, og omsetningen ligger på 60 prosent av budsjett. Mai og juni må derimot sies å være relativt bra. Samlet sett forventer vi en vekst på 20 til 25 prosent i forhold til samme kvartal i fjor. Vi hører fra distributørene at annet kvartal ellers ikke er bra i år. For året som helhet tar vi sikte på å øke salget av bærbare PC-er med 50 prosent. Det begrunner vi med en helt ny produktserie, og med at leveringsproblemer ødela tre måneder for oss i fjor.

De andre tendensene i det norske markedet er en kraftig økning innen bærbare, og en framgang innen detaljist salg til forbrukere. Denne framgangen er ikke stor nok til å kompensere sammenbruddet i omsetning knyttet til hjemme-PC-ordninger. Framgangen innen salg av bærbare til bedrifter ventes å svekke annen runde i hjemme-PC-ordninger, siden folk med bærbar PC på jobben ikke har behov for en ekstra hjemme-PC.

Til toppen