Tilbydere trosser spamforbud

Spamklagene strømmer fortsatt inn, til tross for at det har blitt forbudt å sende til privatfolk på jobb.

Lovverket som har stoppet uønsket reklame i digitale postkasser har bare omfattet privatpersoner. Helt fra 2002 har bedrifter utnyttet muligheten til å sende e-postreklame folks jobbadresser.

I februar ble det satt en sluttstrek for denne praksisen. EUs kommunikasjonsvernsdirektiv har innført et forbud mot å sende uønsket reklame, spam, på e-post til folk på jobben, og Norge følger med.

Dermed er det ulovlig å sende reklame til fysiske personer med mindre de har gitt samtykke på forhånd.

Bedrifter som bryter forbudet vil kunne få bøter og etter hvert anmeldt til politiet av Forbrukerombudet.

Men et EU-direktiv klarer åpenbart ikke å fjerne problemet. Selv om e-postreklame har gått noe ned, har det til gjengjeld eksplodert over SMS.

Rådgiver i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug sier til digi.no at det kommer i snitt mellom en til to klager på uønsket e-postreklame per dag.

I tillegg strømmer klagene inn på reklame over SMS. Senest i forrige uke mottok Forbrukerombudet 30 klager fra privatpersoner som ufrivillig hadde mottatt reklame for en pornoside, sendt fra Sverige.

– Vi ser ofte at det er lugubre tjenester som telesex og chat som preger spam over SMS, sier Elton Haug.

Reklame på e-post til privatpersoner i bedrifter er mer preget av tilbud som kontorrekvisita, flyttetjenester, faktureringsprogrammer, administrative programmer og kontormateriell.

Elton Haug har tidligere trukket fram selskapet Fonn AS som en versting som går igjen i klagene. Selskapet selger skrivekurs, kontorrekvisita og tilbyr kurs i data.

I tillegg til EU-direktivet er det stadig flere bedrifter som nå også installerer spamfilter, som kan være en god beskyttelse.

Elton Haug tror at reklamestrømmen vil gå nedover etter hvert som folk tilpasser seg det nye regelverket. I tillegg blir det lettere for Forbrukerombudet å håndheve klager.

Forbrukerombudet mottok i fjor 250 klager på uønsket reklame.

Til toppen