BEDRIFTSTEKNOLOGI

Tilbyr CRM med telefoni til SMB-markedet

Alcatel-Lucent kombinerer svitsj, telefoni, Linux-server og SugarCRM i én rimelig pakke.

29. mai 2008 - 12:58

Alcatel-Lucent har lansert en pakke de håper skal vinne innpass blant små og mellomstore bedrifter i Norge. Pakken gir en integrert løsning med kundehåndtering (CRM), prosjektstyring, vedlikehold av websider og telefoni. Bruken av fri programvare gjør at prisen holdes nede. En avtale med Linpro legger til rette for hensiktsmessig skreddersøm.

– I motsetning til konkurrerende CRM-løsninger for små og mellomstore bedrifter, er denne integrert med telefoni, understreker markedsdirektør Tore Evensen i Alcatel-Lucent. – Det betyr at man kan ringe til kunden ved ett klikk i et skjermbilde, og at all kundeinformasjon spretter opp på skjermen straks kunden ringer inn.

Evensen mener det er denne integreringen som må til for å få småbedrifter til å bruke CRM-verktøy så regelmessig at det virkelig gir positive resultater for organisasjonen.

– Kundekontaktkort og kundehistorie er der i automatisk straks man snakker med kunden på telefonen, og avtaler og notater kan tastes rett inn i systemet. Integreringen betyr også at ingen behøver å vedlikeholde «speed call»-lister på sitt eget telefonapparat, og at alle endringer i det sentrale registeret er umiddelbart tilgjengelig for alle.

Evensen mener det er en utbredt erfaring at CRM uten integrert telefoni gradvis faller ut av bruk og mister sin verdi for organisasjonen.

Pakken kommer i to utgaver: En for bedrifter som allerede har en telefoniløsning fra Alcatel, og en for dem som har en annen telefoniløsning.

Utenom telefoniløsningen omfatter pakken en OmniAccess LAN-svitsj, et OmniAccess WLAN-aksesspunkt, en server med Red Hat Linux, kunderelasjonsverktøyet SugarCRM, websideverktøyet Drupal og et verktøy for prosjekter. All programvaren er i åpen kildekode.

I tillegg til SIP-basert telefoni, CRM, prosjekt og web, gir pakken støtte til telefon- og videokonferanser og tjeneste for å nås på ett nummer uavhengig av tilknytning. Løsningen tilbyr videre valgfrihet i forhold til kontorstøtteapplikasjoner – Microsoft Office, OpenOffice.org og så videre – gjennom støtte for XML.

- I Norden har vi samarbeidet med svenske Red Pil. Deres oppkjøp av norske Linpro innebærer at vi her i landet kan tilby konsulentstøtte fra Linpro dersom man trenger hjelp til å lage og tilrettelegge spesielle løsninger. Pakken er satt sammen slik at den løser mange problemer som små og mellomstore bedrifter opplever som akutte. Mange har websider som kan være problematisk å vedlikeholde på egen hånd. Drupal løser dette på en effektiv måte, mener Evensen.

Alcatel har lagt all programvaren i pakken på én CD, klar til å installeres

– Har man telefonidelen fra før, kommer pakken på rundt 2300 euro, det vil si i overkant av 18.000 kroner. Med telefonidelen i tillegg kan man regne rundt 1000 kroner per bruker fra rundt 15 brukere. En typisk småbedrift kan med andre ord få CRM, prosjekt, web og integrert telefoni for rundt 35.000 kroner, sier Evensen.

I tillegg kommer eventuell konsulentbistand fra Linpro, på en halv dag, to dager eller fire dager, avhengig av organisasjonens behov.

Eksempel på skjermbilde fra SugarCRM
Eksempel på skjermbilde fra SugarCRM

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.