Tilbyr "gratis" Internett-reklame

Det norske annonseselskapet Dayrates, bestående av en rekke tidligere SOLdater, lar bedrifter annonsere gratis på Internett. De betaler først når responsen kommer.

I sin streben etter å selge varer og tjenester over Internett, bruker de fleste bedrifter verktøy fra amerikanske Doubleclick eller 24/7 som måler hvor mange som klikker på annonsen.

Men et nytt norsk selskap ønsker å gå videre.

Selskapet Dayrates kaster seg på "gratis"-trenden. Dayrates skal tilby annonsører gratisk reklame på Internett.Vanligvis må annonsørene betale for å få vist reklame, både på Internett og på papir, uten at dette kanskje gir noe salg.

Dayrates vil i stedet ta en høyere pris for hver kunde som handler, melder seg på eller ber om å få tilsendt informasjon. I tillegg har selskapet laget en løsning som måler forskjellig respons fra lesere og viser annonser på de sidene som gir best respons. Målet er å tilby annonsørene en stor gruppe nettsteder de kan velge mellom når de skal annonsere.

Det er et sterkt lag som står bak Dayrates. De ni ansatte kommer for det meste fra SOL, men også fra konkurrenten Doubleclick, Bokkilden, Publicis Reklamebyrå, Icon Medialab, samt konsulentselskapene Arthur Andersen og McKinsey & Company.

Nyansatt sjef er Ole Petter Wie som har jobbet i Coca-Cola i åtte år, sist ved hovedkvarteret i Atlanta. På eiersiden har selskapet fått med seg Four Seansons Venture som nylig skjøt inn åtte millioner kroner i selskapet.

Til toppen