Lokale basestasjoner for mobil, sammen med utvidet satellittkommunikasjon, gir shippingselskapet Maersk muligheten til å følge med i fartøyenes drift i sanntid. (Bilde: Maersk)

Tilbyr mobildekning til havs

Maersk og Ericsson sammen om nytt system.

Sjøfolk har verdens mest mobile yrke, men er henvist til et yrkesliv uten mobildekning. Verdens største shippingselskap, Maersk Line, har engasjert Ericsson for å installere et system som skal gi mobildekning på selskapets fartøy, og samtidig sørge for fjernovervåkning av fartøyenes drift.

Løsningen innebærer at skipenes utstyr for satellittkommunikasjon skal suppleres med basestasjon for mobiltelefoni, og oppdateres med Ericssons maritime satellitterminal VSAT.

Flåten til Maersk Line består av mer enn 500 containerskip. I løpet av de kommende to årene vil 400 få det nye systemet. Ericsson skal i sju år levere globale driftstjenester og support, også døgnkontinuerlig nettverksovervåking og vedlikeholdstjenester om bord, i et stort antall havner verden over.

Det er ikke bare snakk om å la sjøfolkene ringe. Et primært hensyn er at rederiet kan innføre mer effektive metoder for å styre flåten.

Da Ericssons toppsjef Hans Vestberg omtalte Maersk-avtalen på forbrukermessen CES i Las Vegas i forrige uke, la han vekt på hvordan systemet vil gjøre det mulig å fjernovervåke fartøyene.

– Maersk vil få løpende informasjon i sanntid om alt fra drivstofforbruk til hvordan de elektroniske systemene om bord fungerer. De vil raskt kunne oppdage eventuelle problemer, og vil kunne ta tiltak for å hindre kriser fra å utvikle seg.

I pressemeldingen om Maersk-samarbeidet, viser Vestberg til hvordan oppkopling vil utløse «nye former for innovasjon, samarbeid og sosialisering».

– Resultatet vil bli automatiserte og forenklede prosesser, høyere produktivitet og sanntidsinformasjon som muliggjør raskere og mer informasjonsbaserte beslutninger og problemløsning, sier Vestberg.

Nestleder i Maersk, Søren Toft, sier seg fornøyd med at shippingselskapets flåte er den første til å innføre denne typen mobil kommunikasjonsteknologi.

– Vi tror mulighetene dette gir oss til å forbedre vår kommunikasjon med kolleger til sjøs, så vel som vår kundeservice, er mange, og vi vil utvilsomt se på dem alle i nær fremtid, sier Toft.

Til toppen