Tilbyr norsk CRM fra nettet

Visma har laget SuperOffice Online.

Visma mener å ha erfaring for at enkelte bedrifter kvier seg for å sette i gang CRM-prosjekter – IT-verktøy for kundehåndtering – av frykt for høye kostnader og liten effekt.

Et svar på dette er «Visma SuperOffice Online», der pakken leveres over nettet. Produktsjef Julie Grønlund sier poenget er å fjerne det tekniske fokuset, slik at det blir lettere å lykkes med det mest avgjørende, det vil si den organisatoriske implementeringen.

Nyheten framstår som en relansering av SuperOffice CRM Online, et produkt fra juni i fjor.

    Les også:

– Den nye, nettbaserte løsningen gjør det enkelt å jobbe systematisk med salg og kundedialog, for å bygge varige, lojale og mer lønnsomme kunderelasjoner, forteller hun.

Hun peker på at det er krevende å implementere CRM.

– I de fleste bedrifter vil det å få på plass en felles, enhetlig prosess for salg og kundedialog involvere så godt som alle deler av virksomheten, ikke bare markeds-, salgs- og servicefunksjonene. Derfor er det avgjørende å legge nok innsats i å bygge den nødvendige kulturen internt i bedriften.

Hun har erfaring for at mislykkede CRM-prosjekter ofte kjennetegnes av for mye oppmerksomhet på teknologi og for lite oppmerksomhet på organisasjonen.

– Et CRM-system skal bare støtte opp om de prosessene bedriften definerer. Men fordi systemet i seg selv representerer noe konkret og fysisk, og dessuten også en kostnad, er det mange som overfokuserer på den tekniske systemimplementeringen og glemmer arbeidsprosessene og fagforståelsen hos medarbeiderne.

Grønlund argumenterer med at nettløsningen fjerner behovet for installasjon og bruk av eget IT-system. Man betaler noen hundrelapper per bruker per måned. Man slipper investeringer, lisenser og løpende driftskostnader, og det blir lettere for organisasjonen å fokusere på det CRM-faglige. Uten å hefte egne IT-folk har man alltid tilgang til siste versjon av systemet, fra en hvilken som helst pc med nettilgang.

– Alle disse fordelene gjør til sammen at det nå er enkelt å prøve ut et CRM-system mer uforpliktende enn vi er vant til. Jeg tror løsningen vil bidra til å gjøre flere bedrifter åpne for å gi CRM et forsøk, avslutter hun.

Til toppen