BEDRIFTSTEKNOLOGI

Tilbyr SOA på tre måneder til fast pris

Integrate har et nytt tilbud til virksomheter som vil endre sin forretning i ekspressfart.

- SOA kan ikke kjøpes, det er et konsept, en idé eller en forretningsfilosofi om du vil, sier Thorsten Heller, CTO, Integrate
- SOA kan ikke kjøpes, det er et konsept, en idé eller en forretningsfilosofi om du vil, sier Thorsten Heller, CTO, Integrate
29. apr. 2008 - 07:33

Tanken bak innføring av tjenesteorientert arkitektur, eller «service oriented architecture» (SOA), er å løfte IT opp mot forretningssiden, for å løse forretningsproblemer.

De ulike komponentene i arkitekturen fungerer som plattformnøytrale informasjons- og transaksjonskapsler. Hvert element kan operere selvstendig, en såkalt «self-contained service». Fordelen er at modellen gir fleksibilitet, og knytter IT og forretning sammen.

– Kundene våre har sluttet å spørre hva SOA er. Nå er de mer interessert i hvordan vi kan implementere det kjapt, slik at de raskt får hentet ut gevinst, sier Thorsten Heller, teknologidirektør i det norske IT-selskapet Integrate, som mener modellen egner seg spesielt godt for virksomheter med behov for raskt å endre forretningsprosesser.

Arkitekturen er ifølge Heller også godt egnet for miljøer som vil være uavhengige av teknologi og backend-systemer, og for selskaper som ønsker å jobbe med intern og ekstern samhandling.

– Hvis du vil tilpasse virksomhetens forretningsprosesser til markedet veldig raskt så finnes det egentlig ingen alternativer, i hvert fall ingen som er økonomisk hensiktsmessige, sier Thorsten Heller.

Integrate tilbyr nå «SOA Quicklaunch», som innebærer en komplett SOA-plattform innen tre måneder, og til fast pris. Selskapet hevder de er først ute i Norge med å tilby en slik løsning.

– Mange hevder det tar altfor lang tid å implementere SOA, men det er ikke vår erfaring. Mange av elementene kan gjenbrukes på tvers av kunder, plattformer og bransjer. Det sparer vi mye tid på, sier Heller til digi.no.

Heller, som er hjernen bak tjenesten, forklarer at deres leveransemodell for tjenesteorientert arkitektur først realiserer nøkkelelementene som trengs for å skape forretningsverdi. Deretter kan løsningen utvides fortløpende.

– I hvilken grad krever implementering at bedriften omorganiseres?

– Omorganisering av bedriften er ikke fokus i denne fasen av løsningen. Vi fokuserer på å få arkitekturen opp å gå. Eventuelle endringer i virksomhetens organisering kan tas etterpå.

Heller forteller at de ønsker å skape høyverdi, men gjennom en enkel implementering. For å få til dette fokuserer de på å få synlige resultater raskt. Senere kan de, kunden selv, eller andre konsulenthus ta veien videre. – Ofte er det en kombinasjon, sier han.

Slik forklarer selskapet sin leveransemodell. Dette er de seks komponentene Integrate definerer som viktigst:

  1. Arkitekturrammeverk: Så mye som 80 prosent er gjenbrukbart på tvers av forskjellige kunder. Her benyttes en «best practise» referansearkitektur, som har vært basis for mange suksessrike implementeringer.
  2. Utviklingsrammeverk og utviklingsføringer: Disse kan gjenbrukes for om lag halvparten av plattformuavhengige implementeringer. Eksempler er navnestandarder, feilhåndtering eller felles støttetjenester.
  3. Plattformetablering: Ferdige maler, rutiner og skaleringsskjemaer for oppsett, installasjon og konfigurering av infrastruktur. SOA Quicklaunch-programmet har blitt lansert for Java-plattformene IBM, BEA, Oracle og åpen kildekode.
  4. «Smart Service Delivery Method»: Metodikken for å identifisere og finne de gode tjenestene. Maler og rutiner for hvordan man loser kunden fra forretningsmål til IT-innføring, basert på selskapets egne erfaringer.
  5. Trening og veiledning: Etter at kunden har fått ny arkitektur, er det behov for opplæring. Kunden må være i stand til å drifte og i fremtiden også videreutvikle løsningen.
  6. «Quickwin»: En showcase som kjapt viser resultatet av investeringen.

De fire første elementene er gjenbrukbare, de to siste er kundespesifikke. Kilde: Integrate.

– Vi bruker modellen både for små og store selskaper. Det er en tilnærming som passer for begge, sier Heller, som forteller at allerede fire kunder har fått implementert modellen siden lanseringen av programmet i desember.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.