Tilsynet skal henge ut tele-verstinger

Post- og teletilsynet kan ikke straffe dårlige teleselskaper, men kan henge dem ut på nettet.

De siste årene har skapt mye større telekonkurranse i Norge, men klagekøene har vokst mye raskere. Tall fra Forbrukerrådet peker ut blant annet aktører som Nextgentel og Telio.

Og Forbrukerrådets tall er langt fra dekkende. En klage skal ha kommet langt før en kunde går til Forbrukerrådet, og langt fra alle gjør det. Og hvorfor klage til Forbrukerrådet? De har ingen sanksjonsmuligheter. Forbrukerrådet kan bare megle.

Nå skal de virkelige tallene på bordet – i hvert fall for telebransjen. EU har innført krav om målinger av telebransjen og nå setter Post- og teletilsynet i gang. Innen 15. januar må alle telefonileverandører skrive en detaljert rapport til tilsynet.

For heller ikke tilsynet kan straffe aktørene som har for lange køer eller roter for mye med regningene. Men tilsynet har et maktmiddel: offentlig gapestokk.

– Målet er at informasjon om klager og annen kvalitet skal legges ut på telepriser.no, forteller Stig Arthur Olsen, seksjonssjef i Post- og teletilsynet til digi.no.

Telepriser.no er tilsynets offisielle pris-sammenligningstjeneste.

Post- og teletilsynet har prøvd å gjøre en sammenligning før: Undersøkelsen ble ikke presis nok og man offentliggjorde aldri resultatet. Men nå skal informasjonen ut.

– Man skal få vite noe om pris og kvalitet på samme sted. Dette vil avsløre at den laveste prisen ikke alltid er den beste, sier Olsen til digi.no.

Det er de innerste hemmelighetene som skal på bordet og alle telefoniaktører, inkludert IP-telefoni og mobiltelefoni, må rapportere.

Selskapene må blant annet rapportere Leveringstid (fra bestilling til levering), antall feil, feilrate på samtaler, feilrettingstid og mislykkede anrop.

Men den viktigste er nok svartid ved henvendelse til kundeservice og antall slike henvendelser. Alt dette er informasjon som mange av selskapene nok både ønsker å skjule for kunder og konkurrenter.

Post og teletilsynet skal offentliggjøre resultatene av undersøkelsen i løpet av mars, lover Olsen.

Mange norske telekunder ønsker nok at tilsynet gjennomfører den samme undersøkelsen i bredbåndsmarkedet.

Til toppen