Tjener grovt på utgåtte Telenor-abonnement

Telenor kan tjene flere hundre millioner kroner ekstra på utgåtte Telenor-abonnementer.

En rekke abonnenter til Telenor benytter fremdeles abonnementer som er gått ut av salg. Selv om de utgåtte abonnementer «RingKontant» og «djuice kontant» er fjernet fra tilbudsmenyen, er det mange abonnenter som fornyer det rådyret abonnementet fordi de ikke vet bedre.

Dermed betaler de blodpris for å ringe, og den norske telegiganten tjener grovt på at en rekke kunder har feil abonnement, skriver NA24.

Abonnementet «djuice kontant» koster 3,99 øre minuttet å ringe til fasttelefon. De utgåtte kortvariantene ble lansert i september 1997 og stengt ned i fjor.

Telenor skal fortsatt ha flere hundre tusen kunder igjen i denne gruppen og selger påfyllingskort på alle utsalgsstedene i hele Norge.

- Ja, det er riktig, man kan fylle opp ringetid på disse utgåtte kortene, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Telenor kan tjene opptil 300-350 millioner kroner årlig på disse kundene, sier en sentral kilde til NA24.

Telenor vil ikke kommentere estimatet, men Krokan i Telenor bekrefter at man kan fylle opp ringetid på de utgåtte kortene.

Men han legger til at kundene har blitt informert bredt via tekstmelding. I tillegg har kunder som ringer kundeservice fått en anbefaling om å bytte abonnement.

Teksten på mobilteksten lyder slik:

God nyhet! Nå kutter vi mobilkostnadene dine med 50 prosent! Med vårt nye kontantkort Kort&Kontant ringer du for bare 99 øre til mobiler i Telenors mobilnett - kr. 1,49 til andre. Alt du må gjøre er å skrive KORT i en SMS og sende til 2000, så flytter vi deg til Kort&Kontant. For å se de nye prisene, følg denne linken http://kampanje.telenor.no Hilsen Telenor

Hovedtyngden som forlenger det gamle abonnementet er ifølge en undersøkelse til Markedsanalyseinstituttet Infact (MI), eldre mennesker. De betaler mangedobbel pris av det som selges i dag.

Arvtaker til de superdyre kortene er «Kort&Kontant» og «djuice cash» som koster en brøkdel av de gamle kortene.

Til toppen