Tjener grovt på Viagra-spam

Forskere fant loggfiler som viser hvor mye spammerne drar inn.

Det er store penger i spam, og bakmennene fortsetter å håve inn penger.

Én enkelt utsendelse av søppelpost som reklamerer for legemidler drar inn mange tusen dollar, hver eneste dag.

Dette er faktiske tall fra den russiske sikkerhetsforskeren Dmitry Samosseiko i Sophos, som har etterforsket veksten i organiserte spam-nettverk.

Samosseiko har skrevet en rapport (PDF) om inntektsstrømmer og forretningsmodeller blant russiske partnernettverk, såkalte «partnerka», som står bak noen av de største spamvirksomhetene på internett.

Farmasi er en av de mest vellykkede produktene, sett med de kriminelle bakmennenes øyne. Et av de eldste og største russiske spam-nettverket innen sjangeren heter GlavMed.

Nettverket krever invitasjon fra et eksisterende medlem for innpass, men er ellers helt åpent og kan brukes av hvem som helst. Hovedproduktet deres er søppelpost for velkjente «canadian pharmacy», som selger det mange omtaler som ulovlige legemidler.

Ironisk nok hevder GlavMed at de er sterkt imot spam, påpeker Samosseiko i rapporten. Forskerne mener å vite at virksomheten har tette bånd til SpamIT.com, et lukket nettverk med spammere som har vist seg vanskeligere å infiltrere.

Medlemmer av SpamIT står trolig bak Storm-ormen, Conficker og flere andre botnett, påpekes det i rapporten.

Samosseiko avdekket et helt åpent PHP-basert backend mot GlavMed, komplett med programvare for netthandel, enten direkte mot GlavMed eller med kopier av deres databaser.

Der fant han også omsetningstall som gir et unikt innblikk i handlemønstret til de som lar seg lure til å kjøpe produkter gjennom søppelpost.

Ifølge forskerne fører én enkelt spam-kampanje gjennom GlavMed til over 20 daglige salg. Spammerne har en provisjon på 40 prosent. I snitt handlet hver kunde for vel 200 dollar.

Det gir en omsetning på minst 4000 dollar daglig, per spam-kampanje. Av dette sitter spammerne igjen med en fortjeneste på minst 1600 dollar, eller over 9000 kroner, ifølge rapporten.

Hvis man ganger dette opp med flere daglige kampanjer og mange andre nettverk, er det lett å se hvorfor det aldri blir slutt på søppelposten.

    Les også:

Til toppen