Google hadde ikke ventet at Samsung skulle bli så dominerende i det globale markedet for Android-baserte smartmobiler. Vil en Galaxy S4 fri for Samsung-programvare bidra til å styrke Googles stilling i Android-markedet? (Bilde: Michael Nagle/Bloomberg via Getty Images/All Over Press)

– Tjener mer på Android enn Google

Samsung kaprer nesten all profitt.

Analyseselskapet Strategy Analytics har sett på hvem som egentlig tjener på Android, Googles plattform for smartmobiler.

Konklusjonen er klar: Samsung er suveren.

– Vi tror Samsung genererer mer omsetning og mer profitt fra Android-plattformen enn Google, sier «Executive Director» Neil Mawston.

Han peker på at dette setter Samsung i en maktposisjon og at Samsung kan tenkes å bruke denne makten til å skaffe seg større innflytelse på Android-markedet.

– Samsung kan, for eksempel, forlange å få Android-oppdateringer enten eksklusivt eller før sine konkurrenter, sier Masten.

Overslag fra Gartner viser at Samsung i første kvartal i år solgte 64,7 millioner smartmobiler. Fordelt per operativsystem ble det i samme kvartal levert 156 millioner smartmobiler med Android. Det innebærer at Samsung har i overkant av 41 prosent av det globale Android-markedet, målt etter volum.

Salg er én ting, fortjeneste en annen. Hvor mye tjener leverandørene på Android?

Strategy Analytics beregning av hver leverandørs driftsoverskudd fra Android viser at Samsung kaprer 95 prosent av profitten.

Leverandørenes samlede driftsoverskudd fra Android anslås til 5,3 milliarder dollar i første kvartal i år. Av disse går 5,1 milliarder dollar til Samsung. LG tar halvparten av resten, rundt 100 millioner dollar. Alle de øvrige – Motorola, HTC, Huawei, Sony, ZTE med flere – fordeler de siste 100 millioner dollar seg i mellom.

Det var ikke slik det var ment da Google lanserte Android, forklarer analytikere til Bloomberg. Google hadde ventet langt jevnere forhold blant Android-leverandørene, ikke at én leverandør skulle bli så dominerende som Samsung.

– Google forstod ikke hvor komplekst det er å lage en smartmobil, sier Alekstra-analytiker Tero Kuitten til Bloomberg, som kommentar til at Google-eide Motorola ikke greier å konkurrere med Samsung innen Android-mobiler.

Google har alliert seg med flere leverandører, blant dem HTC, LG og Samsung, i forsøk på å selge «rene» Android-mobiler, det vil si apparater som bare leveres med Googles egen programvare. Siste utspill her er at Google vil videreselge Samsung Galaxy S4, strippet for all programvare fra Samsung, med garanti om at enheten vil få alle Android-oppdateringer først. Spørsmålet er om det kan tolkes som en offensiv eller en defensiv manøver for å få styring på en gjøkunge.

Til toppen