BEDRIFTSTEKNOLOGI

Tjener-offensiv fra Fujitsu Siemens

I Norge tenker du helst på PC-er når du hører merket Fujitsu Siemens. Markedssjef Andreas Tollefsen har satt i gang en offensiv for sine Wintel- og Sparc-Solaris-tjenere.

30. aug. 2000 - 14:46
Andreas Tollefsen. <i>Foto:  Eirik Rossen</i>
Andreas Tollefsen. Foto:  Eirik Rossen

Fujitsu Siemens er opphavenes felleseide selskap for å selge PC-er, tjenere og avanserte løsninger til det europeiske markedet. Den norske datteren har blitt en av de største innen PC-er. På tjenersiden innrømmer markedssjef Andreas Tollefsen at markedsandelen er falt til fem prosent (målt i verdi), og at det er alt for lavt.

Denne uka har selskapet presentert markedet og pressen for sine to tjenerserier: den Intel-baserte Primergy, og den Sparc-baserte PrimePower. Den første er en videreføring av Siemens-modeller, den andre svarer til Fujitsu-maskinene GP7000F. De nye betegnelsene gjelder for hele verden, også i Asia der Fujitsu sørger for salg- og markedsføring, og i Nordamerika der Amdahl Fujitsu står fram som opphavet.

- De to seriene markerer en sterk bredde på tjenersiden, fra små maskiner for arbeidsgrupper, til 64-veis Sparc-drevne kraftpakker med ytelse på stormaskin-nivå, sier Tollefsen.

Salgsdirektør Lars Morten Andreassen legger vekt på at maskinene følger begge skalerbarhetsprinsippene til GartnerGroup, kjent som "Scale Up" og "Scale Out".

- GartnerGroup mener begge prinsippene er gyldige. "Scale Up" er å lage tjenere som kan bygges ut etter behov med minne, flere CPU-er og så videre. "Scale Out" er å samle tjenere i stadig større klynger. Vi tilbyr kunden begge skalerbarhetsmodellene til både Wintel og Solaris-Sparc.

Andreassen tror på spådommene om en kraftig økning i etterspørselen etter skalerbare tjenere som følge av den forventede overgangen til e-handel som standard måte for bedrifter å forholde seg til hverandre på. Fujitsu Siemens har gode erfaringer med sin egen e-handelsimplementasjon.

- Foreløpig er løsningen vår bare etablert på salgssiden. Vi har 5000 brukere, fordelt på 60 prosent partnere, 30 prosent kunder og 10 prosent interne. Takten er 600 ordre per dag, og andelen korrekte bestillinger, det vil si bestillinger som har alt riktig av priser, delenummer og så videre, har økt fra 67 prosent til 98 prosent. Omsetningstakten er over halvannen milliarder euro i året, og salgs-syklusen er forkortet med en faktor på 32. Vi er nå i gang med å legge opp et tilsvarende system på innkjøpssiden.

Tollefsen mener at også de store Sparc-modellene vil være etterspurt i Norge.

Tjenertilbudet fra Fujitsu Siemens kompletteres ytterligere av en dedikert boks for Oracle og en egen "webakselerator".

- Jeg har mest tro på webakseleratoren, sier Tollefsen. - Feilen med den dedikerte boksen for Oracle er at den ikke er skalerbar. I våre dager kan man fort tryne hvis man ikke baserer virksomheten sin på et skalerbart IT-system.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra