Tjener på gjøre andre synlige på nettet

Idium trosser finanskrisen og girer opp.

Idium selger publiseringsløsninger på web og er lite rammet av finanskrisen. Kanskje nettopp på grunn av nedgangstider er det blitt viktig å være tilstede. En undersøkelsen viser at sju av ti kunder sjekker tilbud og utvalg på internett før de besøker butikker.

Det gir butikk til Idium som økte omsetningen med 40 prosent, fra 25 millioner kroner i 2007 til 35 millioner i 2008. Selskapet leverte positive resultater på bunnlinjen, driftsresultat (EBITA) utgjorde 2,2 millioner kroner mot minus 200.000 kroner i 2007.

Selskapet har i tillegg etablert seg i Baltikum gjennom norske Runway med lokale callsentre i regionen.

Over ti personer ble ansatt i fjor, og et tilsvarende antall nye medarbeidere har allerede signert fra nyttår i år.

– I 2009 lanserer vi et nytt og spennende webprodukt som vi har brukt flere år på å utvikle. Vi øker antall ansatte med 20 til 25 prosent og flytter inn i nye og større lokaler. Så langt ser tallene for første kvartal også svært solide ut, sier administrerende direktør Henning Edwardsen i Idium.

Idium ble etablert i 1999, rett før dotcom-fallet, av de to 20-åringene Tor Magnus Kolflaath og Kyrre Wathne. De bygget en Java-basert nettsideløsning bestående av moduler som enkelt skulle kunne tilpasses kunders behov og ønsker.

De siste årene har Idium hatt en årlig omsetningsvekst på 30 prosent, og i fjor klarte selskapet en økning på 40. Omsetningen i fjerde kvartal var hele 50 prosent høyere enn samme periode i fjor.

Idium har over 3.000 bedriftskunder, deriblant Telenor, Arcus, Byggmakker, FrP og Norsk Folkehjelp.

Idium leverer to egenutviklede publiseringsprodukter, Idium Portal og Idium Web. Idium Portal er et publiseringsverktøy for mellomstore bedrifter og organisasjoner som ønsker et fleksibelt system for nettsider, intranett og netthandel. Idium Web er utviklet for mindre bedrifter som trenger en enkel løsning for å oppdatere sine nettsider.

Til toppen