Tjener på nett, flagger ut mobil

Mens Ericsson tjener godt på å selge mobilnett, er mobiltelefonproduksjonen blitt så begredelig at virksomheten flagges ut. Resultat før skatt endte på 28,7 milliarder svenske kroner før skatt. I fjerde kvartal solgte Ericsson aksjer for 15 milliarder kroner, noe som pynter på resultatet.

Driftsresultatet for Ericsson nettdel endte på 33,1 milliarder svenske kroner i 2000, opp 17 prosent fra samme periode i 1999. Omsetning endte på 194,1 milliarder kroner, en vekst på 29 prosent fra året før. Dette er den rake motsetning til mobilvirksomheten der omsetningen riktignok økte med 21 prosent til 56,3 millioner, men der resultatet endte med ett stort rødt tall på 16,2 milliarder kroner.

Konsernet sett under ett endte med overskudd før skatt på 28,7 milliarder kroner, opp fra 16,7 av et salg på 273,6 milliarder, eller 27 prosent høyere enn i 1999.

- Vi er nå verdensledende på 2G og 3G. Vi har hittil tatt betydelig mer enn 50 prosent av antall ordre på GPRS og 3G. Vi har et svært godt utgangspunkt for å øke vår markedsandel i overgangen til 3G, som er ett av de største teknologisprangene noen sinne, sier konsernsjef i Ericsson, Kurt Hellström, i en kommentar til resultatet.

I 2000 solgte Ericsson 43,3 millioner mobiltelefoner, og 11,8 millioner i fjerde kvartal alene. Dette gir en global markedsandel med et verdensmarked på 405-415 millioner terminaler på over 10 prosent. Omstruktureringene innenfor mobilvirksomheten skal fortsette med sikte på overskudd. Derfor blir nå mobilvirksomheten overlatt helt og holdent til Flextronics gjennom outsourcing av virksomheten

Ericsson mener det i verden nå er mellom 700 og 715 millioner brukere av mobiltelefoner, og tipper verdensmarkedet for nysolgte terminaler i 2001 å ligge rundt 500 til 540 millioner, mens Nokia til sammenligning tror 550 milloner. Antall mobilbrukere blir innen utgangen av året mellom 920 og 950 millioner.

Om fremtiden sier Ericsson at de globale økonomiske utsiktene kan skape usikkerhet, men selskapet er likevel optimistisk først og fremst på grunn av ordreinngangen på nettsiden.

Selskapets viktigste marked er nå USA, med Kina, Storbritannia og Mexico på de neste plassene.

Til toppen