BEDRIFTSTEKNOLOGI

Tjener penger på «gratis» tellerskritt

Med nye spilleregler i mobilmarkedet hevder Ipea at de kan tjene penger på «gratis» tellerskritt.

Mobilselskaper nærmest slåss om å dele ut gratis ringetid. Det er spesielt mobilselskapene One Call og Ipea som kniver på pris om kundene, og akkurat nå er det Ipea som leder.

Ipea, som i hovedsak består av tidligere Chess-mennesker, markedsfører seg friskt og tilbyr gratis tellerskritt de første 142 minuttene og de første 99 SMS-ene hver måned.

Det betyr i prinsippet gratis telefoni, for ifølge Post- og teletilsynet ringer en gjennomsnittlig telefonbruker 33 minutter i uken. Ganger vi dette opp med fire uker, får vi altså 132 tellerskritt som ligger godt under Ipeas tilbud.

På spørsmål fra digi.no om hvordan Ipea kan gjøre butikk av en slik gratismodell, svarer

administrerende direktør i Ipea, Ole Norstad:

– Alle henger seg opp i gratis tellerskritt og SMS, men telefoni er langt mer enn det. Vi skal gjøre butikk på innholdstjenester, og tjener allerede gode penger på det, sier han til digi.no.

Innholdstjenester kan være alt fra spill, ringetoner, logo og kryssord som lastes ned. Disse tjenestene vokser kraftig fra måned til måned, og øker mellom 20 til 30 prosent anslår Norstad.

Han forteller at selskapet bevisst kalkulerer med at det alltid vil være noen gratispassasjerer med på laget, som ikke generer penger. Men håpet er å kunne leve av prisene kundene må betale når gratisminuttene er brukt opp.

Til tross for at selskapet ble etablert i april i fjor, tror Norstad omsetningen vil ende på mellom 70 til 80 millioner kroner i år og med et positivt resultat fra to til tre millioner kroner.

Norstad vil ikke ut med hvor mange kunder selskapet har, men antyder en kundemasse på mellom 20.000 til 30.000.

Lave kostnader er også en av hemmelighetene til Ipea.

– At vi allerede tjener penger, skyldes i tillegg at vi jobber mye med å holde kostnadene nede. Vi har særdeles billige lokaler, og markedsfører oss smart ved å kun betale reklame i forhold til hva kunden kjøper av tjenester hos oss, sier han.

Målgruppen spenner vidt fra privatpersoner mellom 18 til 80 år til små og mellomstore bedrifter.

Den største flaskehalsen for Ipea nå er et begrenset marked å ta av, ettersom opptil 40 prosent av mobilkundene har inngått avtaler med bindingstid.

– Kunder blir fristet til å kjøpe en fancy mobiltelefon til en krone, og dermed lurt inn i dyre abonnementsordninger som i virkeligheten koster langt mer. I prinsippet er det bare to parter som har råd til å tilby slike ordninger, nemlig NetCom og Telenor. En slik ordning vil dessverre gi en skjevhet i tilbudet til forbrukerne og burde blitt stoppet av Forbrukerombudet og Post- og teletilsynet, mener Norstad.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.