Tjener ti millioner på pupper og porno

Mykpornobladene Lek og Cocktail har nærmere 10 millioner kroner i året i omsetning på nett-medlemmene sine. Nettsatsingen går med andre ord bra, selv uten en eneste annonse.

Lek kom på nett første gang for tre år siden - og ble sperret for ikke-medlemmer for eksakt et år siden.

Redaktør for bladene Lek og Cocktail, Mayken Mangen, sier til digi.no at da bladene lå gratis ute på nettet hadde de mellom 60.000 og 70.000 besøk per dag.

- Så sperret vi bladene fordi det ble som å gi bort alt gratis. Nå kan man, hvis man er fylt 18 år, abonnere på bladene samlet til rundt 80 kroner måneden, og vi har omtrent 5.000 medlemmer. Vi ville stenge lekkasjen på løssalget. På nettet får du det samme som i kiosken. Vi sperret også for å unngå de yngste, sier Mangen.

Hun legger til at medlemmene er mer enn 99 prosent nordmenn. - Vi har ingen statistikk over kjønns- og aldersfordeling, men menn er klart i flertall.

Mangen forteller at de ikke har gjort noe aktivt for å skaffe annonsører. De har vært inne på tanken, og latt det bli med det. Mangen sier videre at bladene har hatt stor pågang fra utenlandske annonsører, men det innebærer risiko for lenking til hardporno-sider i utlandet.

- Det er vi ikke interessert i. Dessuten tror jeg det er ulovlig. Vi er redde for dette med lenking, fordi vi har en side i Cocktail som heter nettsex der vi ber brukerne tipse oss om gratis sex-sider de har funnet på nettet. Det kommer inn utrolig mange adresser, og godt gjemt i en av dem fant vi engang barneporno-bilder. Ikke bra. Vi er redde for mer av dette med den type annonser, sier Mangen.

Redaktøren håper selvfølgelig de kan få mer seriøse annonsører, som for eksempel RFSU. De aktuelle annonsørene er "innen bransjen", sier hun.

Lek har fortsatt gratis-sider på nettet, men leserne får bare smakebiter. Trafikken på gratis-sidene har ligget stabilt på mellom 60.000 og 70.000 sidevisninger i døgnet de siste månedene. Mangen forteller at Lek og Cocktail også har gamle årganger på nettsidene. -Man får vanvittig mye for pengene, ler hun.

I disse dager bygger bladene ut nett-tjenesten. - Vi holder på med en kontaktannonsebase, forteller Mangen. - Her kan medlemmene legge inn annonser selv, eller svare på andres. De kan også legge inn bilder eller filmer. Alt redigeres og sladdes. Det er firmaet Interweb i Kristiansand som tar seg av Internett-biten.

Mangen regner med at kontaktannonsebasen skal være oppegående i midten av mars. - Vi annonserte det nye tilbudet før jul, men da vi fikk datatrøbbel, og ikke ble ferdige som lovet, ble vi bomba med e-post fra rasende medlemmer som lurte på hvor det ble av kontaktannonsene. Derfor er vi litt mer forsiktig med markedsføringen denne gangen.

Lek og Cocktail sine nettsider går med overskudd - selv uten en eneste annonse.

Til toppen