Tjenesteleverandører blir Suns hovedmarked i Norge

Sun trår til med sitt nye forretningskonsept ServiceProvider.com i Norge. - Det dreier seg om pakker med tilpassede leveringsbetingelser til alle som er eller vil gjøre seg til tjenesteleverandører, sier Knut Alnæs i Sun Norge.

ServiceProvider.com er en internasjonal satsning som fikk sin norgesdebut onsdag formiddag, med 180 kunder samlet på Holmenkollen Park Hotell i Oslo. Sun posisjonerer seg som ledende leverandør av plattform og infrastruktur for alle som vil tilby tjenester over Internett.

- Overalt snakkes det nå om elektronisk handel, sier Suns sjef for Nord-Europa, Anders Harrysson.

- Dette er ikke bare noe "interessant". Det er alvor. Det er en tendens som vil forandre våre liv. Til og med tradisjonelle forretninger legges nå om til nettbutikker. Men først og fremst er det tjenestetilbydere som skaper webøkonomien.

På den tyngre siden nevner Harrysson revolusjonen innen markedet for tunge forretningssystemer, også kjent som ERP ("enterprise resource planning").

- Før var det snakk om å kjøpe tunge ERP-systemer og bruke opptil år for å implementere dem. Nå får du ERP som abonnementstjeneste over Internett, og implementeringstiden er redusert til 60 dager. Liknende revolusjoner vil prege andre deler av markedet, også utenfor tradisjonell IT.

Derfor satser Sun på å bli den som leverer infrastruktur - maskinvare, programvare og gunstige skaleringsvilkår - til dagens og framtidens e-tjenesteleverandører.

- Suns tilbud til tjenesteleverandører kan deles i tre, produkter, infrastruktur og kvalitetssikring, sier Alnæs.

Blant produktene er maskinvare og programvare som utfyller eller ligger til grunn for nye tjenester. Kontorsuiten StarOffice, som Sun kjøpte for tre måneder siden, er en del av de nye pakkeløsningene. Den er kompatibel med Microsoft Office, tilbys dels som portal-tjeneste, dels på egen CD-ROM - for Windows, Linux, Solaris og OS/2 - og i alle tilfeller gratis. Portal-tjeneste betyr at alle Suns ServiceProvider-kunder vil kunne levere Office-suiten videre til sine kunder som dels av sin samlede tjeneste.

- Om kort tid vil tekstbehandling, regneark og presentasjonsprogram med standard filformater være gratis tilgjengelig nærmest overalt, sier Harrysson. - Tenk på hva dette vil bety for Microsoft, som trekker 40 prosent av sin omsetning og 60 prosent av sitt overskudd fra Office.

- I tillegg til standard kontorprogrammer kommer typiske tjenester som sikker fjerntilgang, kalendre som kan nås fra ethvert apparat med nettleser og Internett-kontakt, også WAP, samt en rekke produkter fra Sun-Netscape-alliansen, sier Alnæs.

- Da får vår kunde tjenestetilbyderen muligheten til å levere e-post-tjenester, applikasjonstjenester, elektronisk handel osv. Konseptet vårt innebærer også støtte til markedsføring og salg av nye tjenester, blant annet gjennom noe vi kaller SunFund.

Internett-butikker kan vokse raskt, og kan stille store og uventede krav til skalérbarhet i infrastrukturen.

- Det løser vi ved å tilby fleksibel utleie og risk-deling, sier Alnæs.

- Du ser for deg hva du trenger hvis drømmen virkelig går i oppfyllelse, og bestiller det. Men du betaler bare for det du bruker. Det kaller vi "pay as you grow", betal mens du vokser. Går du inn på risk-deling, får du en avtale som sikrer deg ytterligere kapasitet, som du igjen betaler når du bruker den. Ordningene gjør det rimelig å komme i gang, og sikrer rask tilgang til den ytelsen man trenger. Dessuten holder man seg øverst på teknologikurven.

Det tredje området i konseptet, ved siden av produkter og fleksibel infrastruktur, er kvalitetssikring.

- Vi har utviklet noe vi kaller "SunTone", forklarer Alnæs.

- Det dreier seg om et sett med spesifikasjoner på egenskaper som skalerbarhet, oppetid, sikkerhet, kompetanse og evne til dynamisk omlegging av tjenester. Hvis en tjenesteleverandør mener kravene er etterkommet, kan det søkes om sertifisering. Da får man status som "SunTone Partner".

Der telekombransjen har sin summetone ("dialtone") må Internett-bransjen ha sin "webtone". "SunTone" profileres med andre ord som et kvalitetsstempel for "webtone".

Nærmere detaljer om sertifiseringsprogrammet er på Suns nettsted.

Harrysson anslår at tjenesteleverandører allerede i dag står for rundt 30 prosent av Suns samlede omsetning. Med de nye strukturerte tilbudene regner han med at selskapets videre vekst er sikret. Suns aksjekurs er mer enn femdoblet siden alliansen med Netscape ble kunngjort for et år siden, og omsetningen har vokst jevnt med rundt 25 prosent i kvartalet.

Til toppen