Tjenesteutsetting gjør IBM-ere arbeidsløse

Stadig flere tjenester settes ut til lavkostland, og flere hundre svenske IBM-ansatte mister jobben.

IBM står overfor et mannefall uten sidestykke i selskapets historie. I mai sa finansdirektør Mark Lougridge at kan være nødvendig med betydelige nedskjæringer av personell fra mellom 10.000 til 13.000, «frivillig og ufrivillig».

Nedskjæringene vil i hovedsak skje i Europa. Da halvårsresultatet ble lagt fram i juli ble det klart at så mange som 14.500 må forlate IBM.

    Les også:

En italiensk fagforeningsside ved IBM European Works Council som digi.no kom over i sommer, viser drastiske nedskjæringer blant IBM-ansatte, med tall for hvor mange ansatte som skal bort i hvert land.

Der framgår det at Norge må kvitte seg med 100 ansatte, men i Sverige må hele 750 ansatte gå.

Hovedtillitsvalgte Marina Åman i IBM Sverige forteller at det er spesielt stillinger innen help desk, drift, overvåking og administrasjon som er blitt rammet.

Dette er oppgaver som settes ut til land som Estland, Ungarn, Irland og India.

Lougridge fortalte i mai at selskapet i løpet av andre kvartal vil igangsette en rekke tiltak for å forbedre selskapets effektivitet, kundeprofil og erobring av vekstmarkedene i Europa.

Åman mener de såkalte effektivitetsgevinstene og nedskjæringene er en direkte følge av outsourcingstiltakene.

På den italienske fagforeningssiden var flere land merket med bomber, noe som innebærer aksjoner mot IBM-ledelsen.

IBM Sverige var blant landene som gikk til demonstrasjon 23. mai, bekrefter Åman. I Stockholm delte IBM ut nøkkelkort med budskapet IBM-jobben kvar i Sverige.

I Sverige vil avdelingskontorene Västerås miste nær 300 arbeidsplasser, Eskilstuna 122, Linköping 36, Alingsås 39 og Huskvarna 57 arbeidsplasser. Og det ryktes om ytterligere nedbemanningsplaner. I Stockholm har mellom 200 og 300 ansatte fått tilbud om sluttpakker.

IBM globalt forventer å høste betydelig fordeler av restruktureringen i siste halvår av 2005.

– Jeg tror ikke IT-bransjen forstår konsekvensene av å outsource og de barrierer vi kan møte i forhold til både språk, mangel på nærhet, kultur og personlige relasjoner, sier Åman til digi.no.

Gode resultater har ikke gjort saken noe bedre. IBM hadde en solid fortjeneste med 1,4 milliarder dollar i første kvartal 2005 og ni milliarder dollar for hele 2004.

Til toppen