Tjenesteutsetting ikke så lønnsomt som du tror

Det er ikke så mye penger å spare på tjenesteutsetting som mange tror, viser en ny Gartner-undersøkelse.

Tjenesteutsetting (outsourcing) er spådd å bli det store vekstområdet i IT-bransjen de neste årene. Selskapene skiller ut deler av virksomheten som ikke er kjernevirksomhet, og lar andre selskaper ta seg av disse, for eksempel IT-drift.

Nå kommer flere varselsignaler til kjøpere som tror de raskt kan kutte kostnadene gjennom tjenesteutsetting.

Kostnadene går ikke nødvendigvis ned, men kan tvert imot øke. Det viser en undersøkelse analyseselskapet Gartner har gjennomført i over hundre større prosjekter, ifølge IDG.se.

– Ikke gjør det om ditt eneste mål er å spare penger. Selv om prisen ser bra ut på papiret, vil ingen leverandører gå på et tap. Om leverandøren ikke ser noen mulighet til å tjene penger, så skjer det ingen fornyelse, sier analytiker Linda Cohen i Gartner.

Hun får støtte fra Tetra Paks IT-sjef Michael Horn, som siden 1999 har satt ut deler av IT-driften til ulike selskaper.

– Prisen er viktig, men ikke avgjørende. Mitt råd er at man bør planlegge skilsmissen samtidig som man planlegger bryllupet. Om du bare tenker på dagens kostnader og ikke planlegger for fremtiden, så er du ute på en farlig og kostbar veg, sier han.

Til toppen