To aktører regjerer IP-telefoni

Oppgangen i privatmarkedet følges av bedrifter, som ikke lenger vil ha telefoni uten IP.

Det siste året har markedet for bredbåndstelefoni tatt av på privatmarkedet. Markedsledende Telio har vokst voldsomt, og nye konkurrenter kommer stadig på banen. Bredbåndstelefoni, eller IP-telefoni, som mange kaller det, er blitt allemannseie, og ikke lenger reservert for teknologiinteresserte.

På bedriftsmarkedet har interessen vært der litt lenger, men den prosentvise veksten er likevel høy.

– Vi avsluttet finansåret for en måneds tid siden, og hadde i fjor 89 prosents vekst på IP-telefoniproduktene våre i Norge, sier Nils Ove Gamlem i Cisco Norge, som forteller at planen i år er dobling.

Tore Evensen, markedsdirektør for bedriftssystemer i Alcatel Norge, må se seg slått av Cisco, men kan også glede seg over heftig vekst på IP-telefoni.

– Vi har vel en økning i leveransene av IP-telefoniutstyr på 50 prosent i forhold til fjoråret, sier han.

Alcatel kan også glede seg over å være med på løpet, for så langt er det bare Cisco og dem som har skikkelige markedsandeler på det norske markedet.

Store utstyrsleverandører på tradisjonell telefoni, slik som Nortel og Ericsson, ligger etter i leveranser innen IP-telefoni her til lands.

En Gartner-rapport tyder på at Alcatel og Cisco til sammen hadde 55 prosent av markedet for utstyr til IP-telefoni i 2004 i Vest-Europa. I Norge er tallet antagelig mye større. Men Gartner mener veksten i markedet vil gi flere aktører sjansen til å komme på banen.

Gartners prognoser spår en gjennomsnittlig årlig vekst i forretningsmarkedet for IP-telefoni på 44,5 prosent fra 2003 til 2008, og at veksten vil øke fra litt under 40 prosent i år til over 60 prosent i 2008, målt i antall enheter.

Gamlem melder at Cisco nå snart har passert 50.000 leverte IP-telefoner i Norge, og er oppe i en marsfart på nesten 20.000 i året.

– Det finnes ikke en anbudsforespørsel nå uten at en vesentlig del gjelder IP-telefoni. For dem som investerer i nytt utstyr er det å kjøpe en tradisjonell PBX helt ute, sier Evensen.

Han mener Alcatel har styrket sin posisjon innen telefoni her i Norge.

– Under ISDN-alderen leverte vi rundt 35 prosent av de nye systemene. På i IP-telefoni-løsninger regner vi faktisk med at vi har en større andel, sier Evensen.

Gamlem i Cisco hevder selskapet har mellom 50 og 60 prosent markedsandel på rene IP-telefoniløsninger. Cisco leverer kun rene IP-løsninger, og regner derfor ikke med en god del avtaler der tradisjonell telefoni inngår. Det gjør derimot Alcatel, men Evensen er enig i at andelen rene IP-leveranser er klart økende, og begge hevder å ha kjørt fra konkurrentene.

– Nortel har en stor installert base på PBX, men har ikke helt fulgt med over til IP. Og Ericsson er helt ute, slik jeg ser det, sier Evensen.

Gamlem er enig.

– Jeg vil ikke avskrive Nortel, men Ericsson ser vi veldig lite av, selv om de har en stor installert base her. Jeg har hørt flere ganger at de skal være på vei, men har sett lite til dem, sier Gamlem.

Flere andre har vært inne, sier Evensen.

– 3Com har prøvd seg, det samme har Avaya og Siemens. Alle har trukket seg ut med blodige neser. Det er et lite marked, og vanskelig å komme inn på markedet for en ny leverandør. Da skal du ha noe helt nytt, mener Evensen.

Gamlem anslår at markedet for installasjonstjenester, vedlikehold og utstyr for fastlinjetelefoni i Norge er på rundt 800 millioner kroner. Han mener bare en brøkdel har skiftet til IP så langt, så det er plass for mer vekst fremover.

Gamlem mener de mellomstore kundene var først ute med IP-telefoni, men at de store nå er i ferd med å bevege seg.

Enkelte rapporter har hevdet at det er tjenestene som skal drive frem IP-telefoni, men det stemmer ikke her i Norge, mener Evensen.

– Hovedmotivasjon er å spare penger. Det er fremdeles de bedriftene og organisasjonene som har kontorer spredt på forskjellige geografiske steder som tar i bruk IP-telefoni. De ser store besparelser i å samle alt på ett nett, sier han.

Cisco og Alcatel har også merket boomen i privatmarkedet gjennom en del leveranser av utstyr til aktørene som tilbyr IP-telefoni. En del av disse vil trenge å oppgradere mener Evensen. For flere av disse aktørene kjører på løsninger som egentlig er ment for bedrifter, ikke teleselskaper.

Evensen mener markedet er modent for sammenslåinger, og dermed vil det bli nødvendig med kraftigere løsninger.

Til toppen