To år er nok for å reklamere på mobilen

Bransjen insisterer på at to års reklamasjonstid på mobiler er nok.

Elektronikkbransjen går fortsatt inn for at reklamasjonstiden for mobiltelefoner etter Forbrukerkjøpsloven skal være to år, heter det i en pressemelding.

Bransjen viser til at mobiltelefonen som produkt har en praktisk levetid på to år, og ikke er ment å vare vesentlig lenger enn det. Derfor vil det være feil å ha så lang reklamasjonstid som fem år, slik forbrukermyndighetene hevder.

En mobiltelefon er et avansert elektronisk produkt med mange brukermuligheter. I dag bruker de fleste av oss mobiltelefonen som et verktøy. Samtidig vet vi at mobiltelefonen blir utsatt for mange ytre påvirkninger og slitasje. Mobilvettreglene fokuserer bl.a. på bruk under vanskelig klimatiske forhold slik som sterk kulde og ekstrem varme, store temperatursvingninger og fuktighet. Samtidig gir den råd om hvordan du skal behandle telefonen under ulike forhold.

— Vi går inn for at reklamasjonen etter Forbrukerkjøpsloven skal være to år. Grunnlaget for denne vurderingen er at mobiltelefoner med normalt bruk ikke er ment å vare vesentlig lenger enn tre til fire år. Vi mener da at Forbrukerkjøpsloven gir oss adgang til denne tolkning sier administrerende direktør Synnøve Bjørke i Elektronikkbransjen.

I en aktuell sak i media, blir det påstått at en mobilprodusent bryter norsk lov ved å hevde at reklamasjonstiden er to år.

Elektronikkbransjen støtter produsentens syn ut fra det som er formet i de såkalte «Mobilvettreglene» (se nedenfor).

— Vi mangler fortsatt en avgjørelse i høyere retts instanser på en slik sak. Inntil det foreligger vil vi holde oss til det som er satt opp i Mobilvettreglene, sier Bjørke.

Hun sier at også Elektronikkbransjen er interessert i å finne en sak som kan gi en rettskraftig avgjørelse.

Dette er «Mobilvettreglene», slik de er utformet av Elektronikkbransjen:

En mobiltelefon er et avansert elektronisk produkt med stor funksjonalitet. Mobiltelefonen benyttes som et daglig verktøy, og det vil derfor kunne forventes en viss grad av ytre påkjenninger og slitasje. Normal levetid vil være 3 til 4 år. Reklamasjonstiden er 2 år. Disse mobilvettreglene vil hjelpe deg til å få størst mulig glede og nytte av telefonen. Det er også viktig at du leser bruksanvisningen og eventuelle garantivilkår nøye før du tar telefonen i bruk.

  1. Beskytt mobiltelefonen mot støt, klem og vridning for å unngå skade.
  2. Legg mobiltelefonen på sikre og stødige steder slik at den ikke faller ned. Røff behandling kan ødelegge mobiltelefonen.
  3. Utsett ikke mobiltelefonen for direkte kontakt med væske. Ved nedbør må ikke mobiltelefonen brukes under åpen himmel. Nedbør, vann og andre væsker inneholder mineraler som virker korroderende på elektroniske komponenter.
  4. Ikke bruk eller oppbevar mobiltelefonen i støvete og skitne omgivelser.
  5. Svært høye og svært lave temperaturer, samt vekslingen mellom disse, kan påvirke telefonens funksjoner midlertidig. Unngå derfor store temperatursvingninger.
  6. Benytt håndfri tilkobling til mobiltelefonen når du kjører bil.
  7. Ikke skriv eller les meldinger når du kjører bil.
  8. Ta hensyn til omgivelsene når du bruker mobiltelefonen.
  9. Tenk miljø – lever utrangerte mobiltelefoner og tilbehør på godkjente mottakssteder.
Til toppen