To av seks e-butikker ble borte

I seksmånedersperioden fra undersøkelsen ble gjort til den ble offentliggjort forsvant to av seks norske nettsteder for e-handel fra nettets overflate.

Seksjonslederen i Forbrukerrådet var med i et internasjonalt prosjekt og skulle prøve seg som vanlig nettbruker. Han bestilte varer fra seks norske nettsteder. Et halvt år senere foreligger rapporten, og to av seks norske e-handelssteder er allerede borte fra markedet.

Telenor-tjenesten Games.no ble lagt ned i februar, omtrent samtidig med at seksjonsleder Bjørn Erik Thon i det norske Forbrukerrådet lot som om han var en vanlig forbruker på nettet. Ifølge Thon fikk han verken bekreftelse på bestillingen eller selve varene han hadde bestilt fra spilltjenesten.

Nå skjønner han hvorfor.

- Jeg er vel ikke akkurat overrasket over at flere er lagt ned, sier han til digi.no.

Verken Games eller Jeanshandleriet AS (som hadde opphørssalg i mai) har maktet å få nettvirksomheten til å gå rundt.

Thon sier at stikkprøvene, som ble foretatt de første månedene av 1999, beviste at servicegraden i de fleste tilfeller var under pari. Som vanlig nettbruker fant han utvalget på seks norske nettsteder gjennom blant annet søkemotorer.

Han understreker imidlertid:

- De norske var verken bedre eller verre enn de andre som ble undersøkt.

Det ble bestilt 151 varer fra nettsteder i 17 land. Det er forbrukermyndighetene i 11 land som har bidratt til undersøkelsen Consumers International.

Resultatene viser at det gjennomgående problemet var dårlig informasjon på nettstedene og et fravær av kundekontakt og oppfølging. Grunnleggende fakta som returmuligheter og fraktkostnader var fraværende.

I tillegg til å mangle bekreftelse på bestillingen, havnet varene ofte ikke hos dem som bestilte i det hele tatt.

Til toppen