BEDRIFTSTEKNOLOGI

To av tre nettmediebedrifter kjører Escenic

Escenic mener å ha en andel på 60 til 70 prosent av markedet for løsninger til nettmedier.

25. feb. 2004 - 14:49

Norske Escenic leverer publiseringssystemet Escenic Content Engine og annonsesystemet Escenic Ad Manager. Det skilter i dag med brukere som Dagens Næringsliv, Aftenposten, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende, Adresseavisen, A-pressen og TV2 Interaktiv. Løsningen kjøres i all hovedsak på maskin- og systemvare fra Sun. Sun og Escenic mener at de til sammen har 60 til 70 prosent av det norske markedet for løsninger for nettmedier, det vil si innholdsproduksjon, infrastruktur og nettpublisering.

Ifølge Bjørn-Tore Jensen i Sun Norge er en av årsakene Suns evne til å konkurrere mot Windows- og Intel-løsninger, også på pris.

– Vi kan levere servere til under 7.000 kroner. Sun mener alvor med å redusere kostnader og kompleksitet. Mediebransjen vet å sette pris på det.

Ifølge administrerende direktør Øyvind Ørbæk i Escenic kommer halvparten av selskapets omsetning fra utlandet. Kundene, blant dem Dansk Radio og den nederlandske avisa De Telegraaf, er fordelt på ni forskjellige land i Europa.

Escenic har i dag 26 ansatte. 15 av disse er utviklere. I tillegg til mediebransjen, er Escenic engasjert i nett- og virksomhetsportaler, med kunder som SOL, Gule Sider, Visa, NSB, Forsvaret, Siemens og VisitNorway.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.