To hopper av Klart Svar

Det er foreløpig kun to forhandlere som har hoppet av fra NetComs forhandlerkjede Klart Svar.

Forhandlerkjeden Klart Svar har fått mye oppmerksomhet de siste ukene. NetCom hadde et møte med forhandlerne sist fredag, og hevder nå at alt er i sin skjønneste orden.

- Dette gikk veldig bra. Jeg synes nok de antakelsene som vi har sett i pressen er tatt litt fra løse luften, sier markedsdirektør Mikal Rohde i NetCom. Rohde er også styreformann i Klart Svar.

- Hva betyr det for frafallet i Klart Svar?

- Det er to forhandlere som har gitt beskjed om at de trolig ikke er interessert i å fortsette i kjeden. Så har vi rundt regnet 20 forhandlere som er "satt på hold" fordi vi ikke synes de helt passer inn i konseptet. Vi vil nok fortsette med rundt 75 forhandlere.'

- Hva mener du med at disse forhandlerne ikke "passer inn"?

- Vi var nok litt for ivrige da vi skulle bygge opp Klart Svar-kjeden. Det resulterte i at vi fikk med oss noen forhandlere som ikke er spesielt store, og som dermed ikke passer så godt inn i konseptet slik det blir seende ut.

- Da ser det ut til at Klart Svar kjeden blir betydelig mindre?

- Vi får jevnlig telefoner fra "den andre siden" med forespørsler fra forhandlere som ønsker å hoppe over, så det er ikke urimelig å se for seg at vi kan finne 10 - 20 nye forhandlere. Dette er ikke veldig ensidig. Den utviklingen vi ser er akkurat den samme som i databransjen hvor plutselig "alle" skulle selge PC-er, så fikk man et voldsomt marginpress, og når støvet la seg var det om å gjøre å sitte igjen med den sterkeste kjeden. Det er det vi prøver på nå.

- Gjør dere noe aktivt for å få tak i flere forhandlere?

- Nei, nå ligger fokus på den prosessen som pågår: Nye forhandlere får vi ta inn etter hvert som vi finner ut hva og hvor behovet eksisterer.

- Hvorfor mener du at dere fikk så mye turbulens i Klart Svar?

- Du ser vel neppe røyk uten ild. Det vi opplevde som problematisk var først og fremst saldo-prosjektet. Frem til i år har det vært slik at provisjonene i perioder har oversteget verdien på telefonene. Dermed er det vi som har sittet med nettogjeld til forhandlerne. Det har ikke akkurat oppfordret forhandlerne til å bruke ressurser på likviditetsstyring.

- Nå som provisjonene er betydelig senket, gir det en annerledes situasjon for forhandlerne. Samtidig har det oppstått uenighet om hvor mange solgte abonnement og telefoner som skal regnes med i provisjonene. For eksempel er det slik at om en kunde leverer tilbake telefonen og sier opp abonnementet innen utløpstiden, så skal ikke det utløse noen provisjon til forhandleren. Nå reiser en regnskapsfører rundt fra forhandler til forhandler for å gjennomgå de bilagene vi ikke har kommet til enighet om.

Til toppen