To Internett-selskaper går sammen i mangel av kapital

Det er vanskelig å hente mer penger fra investorene. Per Mazarino i Searchfaster fusjonerer med svenske Zting for å skaffe mer krefter.

Internett-selskapene må tenke nytt for å ekspandere raskt. Tidligere kunne selskapene hente penger fra investorene, men det er ikke så enkelt lenger, og nå må de være mer kreative.
Searchfaster AS og Zting har derfor slått seg sammen. Searchfaster har laget en startside som deler ut informasjon fordelt på norske byer og tettsteder. Zting lar deg spille gratis skrapelodd på Internett mot at du ser på reklame.
Her i Norge åpnet Searchfaster - sterkt forsinket - sin nettside i september.

- Vi har 100.000 unike brukere i uken, noe vi er svært fornøyd med, sier Searchfaster-sjef Per Mazarino til digitoday.no. I februar åpner vi våre kartsystemer.

Zting er et svenskt selskap som gir Searchfaster et kontor i Gøteborg. I tillegg har Searchfaster etablert et kontor i Stockholm.
- Vi skal åpne en portal og en søkemotor i Sverige i midten av april. Men ekspansjonen må ta hensyn til markedet - vi vil ikke gjøre en emisjon i Sverige i dag. Derfor venter vi med å etablere lokalkontorer rundt i Sverige, forteller Mazarino.

Med seg bringer Zting 130.000 registerte brukere.

Searchfaster-sjefen forteller at selskapet har godt med penger, og trenger ikke å gjennomføre noen emisjon slike mange andre Internett-selskaper etterhvert må.

Til toppen