Den amerikanske tobakkindustrien tyr nå til Internett for å nå ut med informasjon slik at tidligere hemmelighetsskremmeri i bransjen skal bli glemt, skriver den britiske finansavisen Financial Times. PR-stuntet blir gjort i en offensiv for å redde et rettslig forlik med Kongressen på en verdi av 368.5 milliarder dollar.
Tobakkindustrien har tradisjonellt hatt en image preget av hemmelighetsskremmeri og fornektelse. Industrien prøver nå å snu bildet mange har av bransjen. I forrige uke ble mange dokumenter frigitt av blant annet Philip Morris, R J Reynolds og Brown & Williamson i forkant av behandlingen av forliket som ennå ikke er godkjent av Kongressen.
Selektiv offentliggjøring av dokumenter og lekkasje av interne dokumenter har skadet industrien og gitt industriens kritikere vann på mølla. Senest i januar kom merket Camel i storm etter at et dokument spekulerte i at tobakksprodusenten R J Reynolds oppfordret til tenåringsrøyking ved å rette Camel mot ungdom.
For å demme opp for ryktene skal industrien frigi mesteparten av dokumentene i sammenheng med forliket, men unnlater likevel å offentliggjøre 39.000 sider.