Tøff børsstart for Software Innovation

Fredag noteres Software Innovation på Oslo Børs, men omstendighetene er ikke helt slik selskapet hadde tenkt seg; Den planlagte emisjonen er skrinlagt grunnet en introduksjonskurs på beskjedne 190 kroner.

I følge listene til TDN og Finansavisen er det ikke omsatt aksjer i Software Innovation på over en måned. Den siste aksjen ble omsatt for 260 kroner, som er skyhøyt over morgendagens introduksjonkurs på 190 kroner. Om det blir særlig omsetning når selskapet noteres på SMB-lista til Oslo Børs i morgen gjenstår også å se.

- Vi har gjennomført et omfattende spredningssalg den siste tiden, til kurser rundt 190 kroner, sier administrerende direktør i Software Innovation, Per Kveim til digi.no. Han legger til at omtrent halvparten av aksjene eies av ansatte i selskapet, mens ti prosent eies av Orkla som har kjøpt seg kraftig opp i spredningssalgsperioden.

For Software Innovation er dagens kursnivå ikke tilfredstillende, og styret har vedtatt å utsette en eventuell emisjon på ubestemt tid. Dette passer ikke Software Innovation særlig godt, tatt i betraktning at selskapet har oppkjøpskåthet som viktigste argument for å gå på børs.

- Det finnes andre muligheter enn å hente inn penger gjennom nyutstedelse av aksjer. Oppkjøpene som er foretatt de siste årene er 80 prosent finansiert med rene aksjer, sier Kveim, som har vekststrategien klar: Selskapet skal vokse sterkt i Sverige, gjerne gjennom oppkjøp, - deretter står Danmark for tur.

- Men Kveim, så langt kan man vel si at ingen norske programvarehus har lykkes i utlandet. Hvordan skal du få det norske finansmarkedet til å tro på at nettopp dere skal lykkes? SuperOffice har vel ikke akkurat overbevist markedet med sin internasjonaliseringsstrategi?

- Feilen mange har gjort er at de har gått inn i for mange land med for tynn dekning. Vi satser tungt i de markedene vi går inn i, sier Kveim, og legger til at sammenlikningen med SuperOffice "er absurd".

- Vi opererer i den øvre delen av markedet, med langt større andel konsulenttjenester knyttet til produktene, sier Kveim.

Til toppen