Tøffe tider for harddisk-produsentene

Til tross for stor etterspørsel, opplever de fleste av harddisk-produsentene synkende inntekter.

Leveransene av harddisker var 12,2 prosent større i første kvartal i år enn i samme kvartal i fjor. Men i forhold til fjerde kvartal i fjor, var gikk antallet solgt enheter ned med 4,7 prosent i første kvartal i år. Dette skriver analyseselskapet i iSuppli i en pressemelding.

I tillegg fører stadig lavere priser på harddisk-baserte lagringsprodukter til at marginene til selskapene er under hardt press.

Ifølge iSuppli er det ikke uvanlig at salget av harddisker er svakere i første kvartal enn i fjerde kvartal, men selskaper at det denne gang er overraskende fordi etterspørselen etter datamaskiner er svært høy. Analyseselskapet hadde forventet at det skulle leveres 118 millioner enheter, mens det faktiske resultatet ble noe lavere, 114 millioner enheter.

- Prisene ble presset i første kvartal på grunn av intens konkurranse og endringer i mønsteret for etterspørselen. De seks store leverandørene, Seagate, Western Digital, Hitachi Global Storage Technologies, Samsung, Fujitsu og Toshiba forsøkte alle å posisjonere seg i det raskt voksende markedet for harddisker til bærbare PC-er, sier Krishna Chander, senioranalytiker for lagringssystemer i iSuppli.

- I konsumentelektronikk-segmentet ble det prispress på 3,5 tommers SATA/PATA-harddisker med flere plater etter hvert som leverandørene utvidet lagringskapasiteten til disse produktene ved å benytte design basert på flere 160 GB-plater, sier Chander.

    Les også:

Ifølge iSuppli skal Seagates dekningsbidrag ha sunket fra 24,3 prosent til 21,3 prosent på et år, mens nettoinntektene har sunket fra 274 til 212 millioner dollar. Tallene fra i første kvartal i fjor er fra tiden før Seagate kjøpte Maxtor.

Dekningsbidraget til Western Digital i første kvartal i år har er på 15,7 prosent, ned fra 19,3 prosent i samme kvartal i fjor. Men selskapet har likevel vært i stand til å øke nettoinntektene fra 103 millioner dollar i første kvartal i fjor til 121 millioner dollar i samme kvartal i år.

Hitachi GST taper på sin side penger. Tapet, som var på 46 millioner dollar i første kvartal i fjor, har vokst til 150 millioner dollar i første kvartal i år.

iSuppli tror situasjonen vil føre til mer press på harddiskleverandørenes underleverandører, som tilbyr slikt som plater, hoder, motorer og deksler. iSuppli forventer at prisen på komponentene vil bli presset ned med så mye som fem prosent i tiden som kommer.

De lave harddisk-prisene har både positive og negative konsekvenser, avhenger av hvilket ståsted man har. For konsumentene og næringslivet generelt fører de lave prisene til at kostnadene ved kjøp av PC-er kan reduseres. Men samtidig fører prisene til at etterspørselen etter alternative løsninger, slik flashminne-baserte lagringsenheter (SSD - Solid-State Drive) for bærbare PC-er, forsinkes.

Ser man på markedsandelen til de ulike harddiskleverandørene, beholder Seagate sin markedsandel på 34,6 prosent fra fjerde kvartal i fjor. Western Digital vokser fra 20,5 prosent til 21,5 prosent, mens Hitachi GST har beholdt sine 17,2 prosent.

Samsung vokser fra 10,4 prosent til 11 prosent. Toshiba taper derimot et helt prosentpoeng og hadde dermed en andel på 7,3 prosent i første kvartal i år, mens Fujitsus andel er redusert fra 7,4 til 7,1 prosent.

Til toppen