Tøffe tider i vente for nettkinoer

Den lenge etterlengtede konvergensen mellom Hollywood og verdensveven lar vente på seg. Og utsiktene, i hvert fall på kort sikt, er stygge som 'greasen', skal en tro Jupiter Research.

Det kan nok godt hende at filmer, animasjoner og annen båndbreddekrevende underholdning vil bli både attraktivt og lønnsomt på web etter hvert, men foreløpig ser det mørkt ut, sier analytiker Robert Hertzberg i Jupiter Research til Newsbytes.com.

I en fersk studie fra analysefirmaet spår Hertzberg at de som baserer sin virksomhet på online-filmer, har en lang vei å gå før de kan regne med sunn drift. Foreløpig er teknologihindrene for mange og store til at online-filmer vil ta av, mener han.

- Verken den nødvendige båndbredden eller de rette avspillingsteknologiene er foreløpig på plass. Problemet for de selskapene som leverer slikt innhold er at løsningen ikke engang er nær. Det ser stygt ut, sier Hertzberg, som i sin studie spår at bredbåndspenetrasjonen i USA vil nå 29 millioner husstander, eller omlag 36 prosent av befolkningen, først i år 2005. Først når så mange mennesker kan skilte med høyhastighets Internett-aksess er den ene brikken i det store puslespillet på plass, mener han.

Det andre problemet, teknologien for å spille av filmer online, er kanskje enklere å løse, men veien fram er lang også her, skal en tro Jupiter. Selv om folk har tilgang til bredbånd vil de ende opp med "å se på bilder på et to tommer stort vindu på PC-skjermen", konkluderer Hertzberg.

- Det er en nokså begrenset mulighet for at de selskapene som befinner seg i dette markedet i dag vil være de samme som overlever på sikt. Kun en håndfull av de selskapene som nå er med vil være her om fem år. De må få inn endel tradisjonelle omsetningskanaler i tillegg til de rent nettbaserte de foreløpig er fundert på, i hvert fall fram til bredbånd blir mer vanlig, dersom de skal klare seg, sier Hertzberg til Newsbytes.com.

digitoday.no har ikke lest hele studien, som har tittelen "After Pop.com, Online Movie Biz Must Recreate Itself as a Preview Channel And B-TO-B Tool", men utfra overskriften ligger det i kortene at online-film-selskapene i en overgangsfase bør pakke om sitt eget innhold til tradisjonelle mediebærere som DVD eller VHS-bånd, eller posisjonere seg som business-to-business-selskaper som outsourcer sin digitale kunnskap til andre teknologiselskaper. Dessverre lyktes det ikke digitoday.no å få kontakt med Hertzberg søndag kveld, norsk tid, for å få hans kommentar til undersøkelsen.

Overfor Newsbytes.com minner imidlertid Hertzberg om at vi bare befinner oss seks måneder etter at bunnen falt ut av kapitalmarkedet i april. Underholdningsindustrien var også med og surfet på bølgen av optimisme og kapital, men få av disse online-aktørene lyktes med å få inn de nødvendige kronene for en langsiktig satsing.

Hertzberg understreker dog at han ikke har mistet troen på online-underholdning.

- På sikt er det mye å tilby via nettet, sier han, og viser til at det fremdeles regnes som "veldig kult" å laste ned gode animasjoner og ditto filmtrailere. Foreløpig er det riktignok slik at det er vanskelig å bygge opp en forretningsmodell som holder, men det vil komme, problemet er bare at markedet er så umodent - og det vil det være lenge, sier Jupiter-analytikeren til Newsbytes.com.

"In the long term, I'm incredibly bullish", avslutter han.

- - -

For tidligere Jupiter-undersøkelser, se relaterte saker under, red.anm

Til toppen