Tøffe Web-Tom kaprer e-biz-kompetanse fra IBM

I samarbeid med IBM skal Tom Adolfsen gjøre Merkantildata til en lysende stjerne på den norske Internett-himmelen.

Konsernsjef Tom Adolfsen offentliggjorde planene om Merkantildatas Internett-satsing under dagens offentliggjøring av resultatene for 1999.

Tallpresentasjonen kom dermed i skyggen av forventningene til selskapets fokus fremover: Tom Adolfsen skal selv lede den nye Internett-divisjonen hos Merkantildata med 200-300 ansatte i Norge. Dette gjøres sammen med en restrukturering i hele konsernet, hvor det blir opprettet tre nye forretningsområder: Services, Interactive og Financial Services, melder Dagens Næringsliv.

Reuters melder at Merkantildata og IBM nå går sammen om å kapre kunder i Norden. Selskapene har tidligere samarbeidet på maskin- og programvare, men dette vil nå utvides til å omfattes samarbeid om konsulentsiden.

Avtalen betyr dermed at viktig e-business kompetanse i IBM overføres til Merkantildata.

- Vi tror en slik kompetanseoverføring til strategisk viktige partnere er bra både for våre kunder og IBM, sier administrerende direktør Endre Rangnes i IBM Norge.

- Tidligere har de to selskapene i hovedsak samarbeidet på maskin- og programvaresiden. I tiden fremover vil vi i større utstrekning også være partnere på konsulent- og tjenestesiden. Vi er overbevist om at en tettere integrasjon også på dette området vil gjøre oss mere konkurransedyktige, fremholder Rangnes.

Men Merkantildata hadde et godt år i 1999, og innfridde analytikerenes estimater om omsetning og resultat.
Les mer om forventningene:
Neppe store overraskelser fra Merkantildata
Resultatet endte på 559 millioner kroner før skatt, 100 millioner kroner mer enn 1998. I år 2000 har Merkantildatas aksjer økt med 24 prosent. Til sammenlikning har IT-indeksen steget med 16,77 prosent. Merkantildata har lenge vært analytikernes favoritt på listen.


Merkantildata skriver i en melding at selskapet tror på økt vekst i 2000, og at målet er å tjene penger på å tre inn i Internett markedet.

Les mer om Merkantildata:
Fellesdata under hammeren for minimum 1,75 milliarder kroner
Skal selge mobil og telefoni i pakker
Adolfsen kjøper ASP-selskap
Merkantildata-leder trekker seg
Adolfsen skal fokusere på utlandet
Smartkort fra iD2 i virtuelt privat nett
Adolfsen sikrer seg penger til oppkjøp
Til toppen