Tom dieseltank stanset 20.000 kunder

En liten tabbe og en tom dieseltank var årsaken til 20.000 Telenor-kunder i Sverige, deriblant flere banker, falt ut i forrige uke.

Alle store IT-brukere legger kriseplaner og forsøker å tenke på alle muligheter, men det kan glippe for alle. En av årsakene kan rett og slett være at midlertidige nødløsninger fungerer for godt - det illustreres med nedetiden 20.000 Telenor-kunder opplevde i Sverige i forrige uke.

Mandag i forrige uke mistet et viktig svensk knutepunkt i Telenors nett strømtilgangen. Situasjonen ble automatisk reddet av at det automatiske dieselaggregatet tok over og forsynte teleutstyret med nødvendig strøm.

Problemet var at systemet fungerte så godt at ingen merket noe til problemet. Desverre fungerte ikke varslingen like godt - fordi det ikke ble registert noe nedetid på noen serverne. Det gikk derfor ikke noen alarm til Telenors store driftssentral på Fornebu.

- Når dieselaggregatet starter skal det gå en alarm, men det gjorde det ikke. Vi sjekker hva som er årsaken, sier Tobias Gyhlenius, Telenors svenske pressetalsmann til IDG.se.

    Les også:

Ifølge IDG.se gikk diesel-aggregatet i to døgn før drivstoff-tanken gikk tom. Da det skjedde på onsdag morgen, blant annet webhotellet FS Datas 20.000 nettsteder ned. Nedetiden varte i fire timer. En rekke større bedrifter som Tietoenator, Handelsbanken, Saab og Kappahl skal også ha blitt rammet, ifølge IDG.se.

Til toppen