Tom krybbe og lederflukt i Motorola

Mobilsatsingen er en forbannelse uten utsikter til vekst, og investorene ruster seg mot ledelsen.

I forrige uke ble det kjent at to av toppsjefene i Motorola, Stu Reed som ledet mobilavdelingen og Kenneth «Casey» Keller som ledet markedsføringen, hadde forlatt selskapet med øyeblikkelig virkning.

Det ble også kjent at investor og milliardær Carl Icahn, som før jul eide 3,3 prosent av aksjene i Motorola, nå har økt sin eierandel til 6,3 prosent.

Icahn mener Motorola bør kvitte seg med mobilavdelingen så fort som mulig, og helst dele selskapet i tre. Han mener dagens aksjekurs tilsier at markedet mener mobilavdelingen er praktisk tal verdiløs som investering, og at aksjonærenes samlede verdier som kunne økes med over 40 prosent dersom avdelingen selges for 20 milliarder dollar, tilsvarende ett års omsetning.

    Les også:

Icahn har varslet at han vil bruke et aksjonærmøte 5. mai til å bytte ut først styre og så toppledelse. Toppsjef Greg Brown, som har fungert siden 1. januar 2007, har ifølge analytikere ingen overbevisende plan for å få skikk på mobilavdelingen. Formelt sett er avdelingen til salgs, men Brown – og styret – mener det er mulig å få den på rett kjøl, forutsatt at man finner noen som kan lede den.

Motorola solgte 27 prosent færre mobiltelefoner i 2007 enn i 2006, mens det globale markedet økte med 17 prosent. I fjerde kvartal var nedgangen hele 38 prosent.

Utviklingen peker på at selskapet kan falle til fjerde plass på listen over verdens største leverandører av mobiltelefoner, noen mener femteplassen kan være like sannsynlig. Det vil skje dersom de faller prosentvis like mye i 2008 som i 2007, og selv om nummer fem på listen, Sony Ericsson, demper sin vekst fra fjorårets 38 prosent til 20 prosent.

Det som gjør en slik utvikling sannsynlig, er at Motorola har ikke greid å følge med i verken design eller teknologi. Den ene messen har gått etter den andre uten vesentlige nyheter. Ikke en gang en modell med trykkskjerm virker påtenkt.

Til toppen