Tom Ottmar gir bort reiselivstjeneste til VG.no

Tidligere Startsiden-gründer Tom Ottmar er i full gang med sitt nye prosjekt, Reiseguru.no. VG får bruke sin helt egen versjon av reisetjenesten på Internett. I bytte får Ottmar rett til å linke til VGs reiselivsarkiv.

Internettgründer Tom W. Ottmar er tilbake der han begynte: som solospiller i enmannsforetak der han har full kontroll over produktet og pådrar seg minimalt med kostnader.

Det var slik det startet i ABC Startsiden i 1996, et fritidsprosjekt ved siden av jobben i NRK og som etter hvert ble en heltidsjobb.

I 1999 solgte han seg ut i tide og satt igjen med sparesset i form av 15 millioner kroner i kontanter.

I motsetning til for fem år siden, satser Ottmar i disse dager på et nisjeprodukt. Innen et område der det er knallhard konkurranse, både på nettet og fra trykt presse, forsøker han å posisjonere seg som den beste reiselivstjenesten på Internett i Norge med Reiseguru.no.

For å greie dette, har han sikret seg samarbeidsavtaler med to av de tre mest trafikkerte tjenestene på det norske markedet. Startsiden har han allerede sikret seg av naturlige grunner. Det nye er at Ottmar har greid å sikre seg en sentral plass hos VG.no.

Ottmar opplyser til digitoday.no at samarbeidet skal i gang til uken og er lagt opp i beste bytteøkonomitradisjon: ingen penger bytter eier, men Ottmar lar VG få lov til å bruke hele Reiseguru og kle den opp i VGs nettdrakt og typografi. Til gjengjeld er han sikret seg rett til å henvise til reiselivsarkivet til VG, nesten ti år tilbake i tid (rundt 500 artikler).

- Disse artiklene har ikke vært tilgjengelige for andre enn VG-ansatte siden 1992. Nå legger vi dem inn i Reiseguru-tjenesten.

- Dette er en eksklusiv avtale som gjør at jeg dermed ikke kan gjøre avtaler med de største VG-konkurrentene, som SOL, Nettavisen, Dagbladet og Aftenposten, sier han og forklarer hvorfor han er villig til å selge hele Internett-tjenesten sin med rubbel og bit til én stor aktør:

- Jeg er alltid ute etter trafikk, derfor gir jeg bort alt dette til VG. Reiseguru skal selvfølgelig også eksistere som egen tjeneste, men jeg får drahjelp av både VG og Startsiden. Blant annet ligger det en barteravtale hvor jeg får litt annonsering i papiravisen, sier han.

Han jobber nå på heltid med å legge inn beskrivelser av reisemål. Hittil har han lagt inn 125 beskrivelser, men er ikke fornøyd før han i hvert fall har nådd 1.000.

Nettgründeren valgte å satse på reiseliv etter Startsiden fordi han synes det måtte være "triveligere enn for eksempel helse og olje".

- Grunnen til at et reisekonsept som for eksempel "Lonely Planet" har suksess, er fordi de er så pinlig nøyaktige i beskrivelsene sine, mener han.

I tillegg mener han det er viktig å være ærlig:

- Jeg skriver selvsagt at Playa del Ingles er et helvete på jord. Med mindre du liker å være i helvete, anbefaler vi deg ikke å dra dit, sier han.

Men uansett om tjenesten blir en publikumsmessig suksess eller ikke, er Ottmar spent på om han får til en forretningsmodell det går an å leve av. De fleste innholdsaktører og andre Internett-tjenester har forsøkt å reklamefinansiere tjenestene sine - uten å lykkes så langt.

Heller ikke ABC Startsiden har hatt de store inntektene siden starten, men siden tjenesten har vært så billig i drift med få ansatte, har regnskapene ikke vært preget av altfor stygge underskudd.

Ottmar har tro på sponsorater og partnerskap som de viktigste inntektskildene:

- Jeg vil nok ikke satse på volumbaserte annonseinntekter, nei. Det jeg nå håper på, er å få frem Norges fremste reiseinfosted som kan gjøre det bedre enn GoToGate, TravelGate og alle de andre. Jeg håper og tror at de store reiselivsaktørene kan bli med, sier han og legger til at han allerede har vært i kontakt med noen av dem.

Han har over tid tenkt å internasjonalisere tjenesten, ikke minst til resten av Skandinavia hvor han har sikret seg domenenavn. Men da må han slippe til flere investorer i enmannsforetaket.

- Jeg må ha penger til å finansiere oversettere når den tid kommer. Men det har vært fryktelig stille kommersielt den siste tiden, derfor fant jeg ut at det var på tide å starte noe nytt i det norske markedet. Hvor er egentlig annonsørene og investorene på Internett i våre dager, spør han og tilbyr sin egen oppskrift på hvordan man kan få inn frisk kapital til nye nettprosjekter:

- Alle sier ja, bare jeg maser nok!

Til toppen