TONO vil ha prosenter av musikk på nett

TONO har innført tariffer på Internett som opphavsrettsorganisasjonen karakteriserer som midlertidige og symbolske. På sikt ønsker organisasjonen å ta prosentandeler av radiostasjonenes inntekter og omsetning, andeler som kan bli på mellom 10 og 15 prosent av årsomsetningen på nett.

TONO, som representerer norske komponister og musikkforfattere, innfører midlertidige tariffer for internettområdet fra 1. november. Uansett størrelse og etterspørsel på radiostasjonene vil eksempelvis P4 og Radio 1 måtte betale 500 kroner måneden hver i vederlag til komponistorganisasjonen.

- Dette er midlertidige og symbolske summer som vil bli tatt opp til ny vurdering sommeren 1998, sier administrerende direktør Cato Strøm i TONO i en pressemelding.

- Internettområdet er inne i en utviklingsfase og TONO, i likhet med de andre musikkforvaltningsselskapene i verden, har behov for å innhente informasjon om dette feltet. Samtidig har rettighetshaverne krav på vederlag, sier Strøm, som understreker at de nye tariffene som TONO har kommet fram til ikke vil sette standard for fremtiden.

Tariffene er først og fremst siktet inn mot radio som er "streamet" over Internett, enten det dreier seg om radiosendinger i sanntid eller spesielle produksjoner kun for Internett. Det innebærer at avspilling av musikkstykker og ikke nedlasting av musikken dekkes av avgiftene. Også konserter på nettet, som ikke er nedlastbare og sendes i streamingformat, rammes av TONO-tariffene: Man avgiftsbelegges 200 kroner per konsert (per døgn) med en maksimumsavgift på 1.000 kroner i måneden per konsert.

- På sikt ønsker vi å innføre en inntekts- eller omsetningsbasert prosenttariff med utgangspunkt i tilbudet av musikk, sier Strøm.

- Da oppretthoder man prinsippene fra de andre tariffområdene, legger han til.

TONO har vært til stede i over 70 år og brukt lang tid på å forme regelverket på andre områder. Nett-tariffene vil gjelde både radio og andre kringkastingsmedier som sender musikk over nettet.

Prosentsatsen ligger i andre medier på mellom 10 og 15 prosent av selskapenes årsomsetning, avhengig av en rekke faktorer, ifølge TONO.

Organisasjonen inngår avtaler enten på overordnet plan (som med NRK) eller med hver enkelt kringkastingsstasjon. Tariffen blir bestemt blant annet i forhold til hvor mye musikk som spilles i mediet, markedsandelen til stasjonen, dekningen i den norske befolkningen, inntektsgrunnlaget og teknologiske parametre.

Ifølge TONO mangler det mye informasjon om Internett som de er nødt til å inkludere i vurderingen. I tillegg hevder de å være bevisst på at mediet foreløpig er lite kommersielt. Likevel sier TONO helt klart at man må betale hvis man har private hjemmesider med nedlastbare filer, á la Trollnet-saken hvor en 16-åring la ut ulisensierte musikkfiler.

Musikkstykker som til sammen ikke overstiger mer enn ti minutter, koster 100 kroner per måned per webside, dvs 1.200 kroner i året. Mer profesjonelle aktører må betale 1.000 kroner per måned for hver påbegynt time med musikk som gjøres tilgjengelig.

Hvilket format som benyttes, enten det er MP3, RealAudio eller Shockwave, spiller ingen rolle.

TONOs midlertidige tariffer er som følger:

1. Internett-

radio

Streaming-

format

Uansett

størrelse og

popularitet

500 kr.

per mnd

2. Konserter streaming

(direkte

eller streaming

fra server)

200 kr. pr.

konsert (og

døgn).

Max 1000

kr. pr. mnd.

pr. konsert.

3.a Andre

musikk-

tjenester

streaming og

nedlasting

Inntil 10

min. musikk

per måned

100 kr.

mnd. pr.

webside

3.b Andre

musikk-

tjenester

streaming og

nedlasting

Mer enn 10

min. musikk

per måned

1.000 kr. pr.

påbegynt

musikktime

pr. mnd.

Kilde: TONO

Til toppen