Toppkonferanse om webannonsering

De mest sentrale aktørene i "AdTech Conference and Exposition" om annonsering på Internett, var samlet til en privat toppkonferanse mandag 24. mars. Den offisielle begivenheten varer til skjærtorsdag.

Den private toppkonferansen var lukket for pressen, men nyhetstjenesten Newsbytes greide likevel å få noen publiserbare kommentarer i forbindelse med en kort pressekonferanse.

Deltakere var ledere i byråer, markedsføringskonsern, forleggere og produsenter. De anslo 1997s annonseomsetning på web til mellom 400 millioner og 700 millioner dollar, og var stort sett enige om at omsetningen i år 2000 vil ligge et sted mellom 1 og 4 milliarder dollar. (Disse og andre tall gjelder USA.)

Et viktig tema for diskusjonen var hvilke annonsemarkeder som ville tape for Internett. Konsensus synes å være at web ikke kan erstatte tv eller direkte markedsføring, men at både fjernsyn og trykte medier vil tape annonseinntekter til Internett-medier.

Det er samtidig enighet om at målgruppen som kan nås gjennom Internett stadig er forholdsvis begrenset, og at færre enn ti millioner mennesker bruker web konsekvent når de skal avgjøre et innkjøp. Smal båndbredde betraktes som mediets viktigste problem, og de fleste annonsører oppfatter det de gjør på web som et eksperiment.

På det offentlige arrangementet ble det lagt fram tall for annonseomsetningen i 1996, etter en undersøkelse gjennomført av IAB (Internet Advertising Bureau): 267 millioner dollar for hele året, hvorav 109,5 millioner i fjerde kvartal. Første, annen og tredje kvartal lå på henholdsvis 30 millioner, 51,9 millioner, og 75, 6 millioner. Veksten var sterkest fra tredje til fjerde kvartal, hele 45 prosent.

Dataprodukter sto for 38 prosent av omsetningen i 1996, mens forbrukervarer og -tjenester sto for 20 prosent.

Internett er ennå ingen stor trussel mot verken tv eller aviser. Avisene omsatte annonser for 40 milliarder dollar i 1996, tv for 34 milliarder. En annen rapport, lagt fram av MPA (Magazine Publishers of America) viser at bare 20 prosent av USAs forleggere tjener penger på det de gjør online, og rundt halvparten regner med å fortsette å tape penger i 1997.

Til toppen