Toppnoteringer på bred front

Aksjemarkedet brød seg mindre om torsdagens renteheving. Dermed var det åpent for årsbeste for Oslo Børs' totalindeks, all-time-high for IT-indeksen og en rekke toppnoteringer.

Selv om timingen var overraskende, var Norges Banks renteheving ventet. De to siste ukenes F-lån med først en høyere rente og deretter meget korte løpetider gjorde at rentehevingen ikke gav de store reaksjonene. Lange statslån ble liggende flatt da torsdagen var omme, og i aksjemarkedet var det kun eiendomsindeksen som reagerte negativt.

IT-indeksen steg med én prosent til 1437, som er ny toppnotering. Siden IT-indeksen så dagens lys 1. juli 97 har den altså steget med 43 prosent, mot en stigning i totalindeksen på 11 prosent i samme periode.

Naturlig nok er det flere aksjer som så toppnoteringer, eller ligger meget nær toppen. Merkantildata landet på ny toppnotering på 378 kroner. Tandberg Data ligger nå på 99 kroner, etter å ha blitt handlet til 100 kroner stort sett hele dagen. Nykommeren TTI avsluttet på 20 kroner som er tangering av tidligere toppnotering, og ble handlet helt opp på 20,50. Likeledes så vi Tandberg Television helt opp på 103,50, rett under tirsdagens toppnotering på 104 kroner. Og ASK krabbet tilbake til toppen på 92 kroner.

ASK viste forøvrig frem sine nye prosjektorer på CeBIT-messen i Hannover tidligere i dag (se relatert sak i margen).

Sterkest kursstigning så vi torsdag i Opticom med et hopp på 9,3 prosent til 183 kroner, et nivå vi ikke har sett siden slutten av oktober. Heller ikke nå er det offentlig informasjon som tilsier et slikt kursutslag. Det er verdt å merke seg at det gikk meget store volumer i aksjen. Hele to prosent av utestående aksjer ble omsatt i løpet av dagen. (Opticom er forøvrig omtalt i en egen sak i digi.no tidligere i dag - se relatert artikkel i høyre marg).

Vi noterer oss i forbifarten at Schibsted-aksjen har sett en meget hyggelig utvikling denne uken. Aksjen har steget med fem prosent siden mandag. Selskapet har - som tidligere kommentert - sine inntekter fra annonser, løssalgsaviser, tv-reklame og avis-abonnement. Her er inntektene trolig på et konjunkturelt toppnivå. Posisjonen i nye medier koster nå 100 millioner i året i tap, men vil ventelig bidra betydelig på sikt. Det er naturlig å forvente at det bidraget primært vil kompensere for bortfall av inntekter selskapet mottar i dag. Deler av Schibsteds mediesatsing skjer utenfor Norge og kan gi et meget hyggelig bidrag i løpet av få år. Satsingen på filmrettigheter er tolket som et defensivt trekk i Norge, men som et offensivt trekk utenfor landets grenser.

I sum har det vært vanskelig å lage et case på Schibsted som har fått markedet til å godta en prising på P/E veldig mye over 15-17, med mindre man ser for seg en fortsatt konjunkturoppgang de neste fem årene. En kort periode i fjor sommer så vi P/E på rundt 20. En tilsvarende offensiv prising i dagens marked tilsvarer en kurs på rundt 170 kroner på kjente forventninger til 98-resultatet. Spørsmålet er om det nå er meglerhus som er ferdig med bearbeidingen av 97-tallene og som har endt opp med en klar kjøpsanbefaling.

Schibsted endte opp 1,5 prosent til 134 kroner.

Til toppen