Toppsjefene slåss om PC-ens fremtid

Microsoft, HP, Sony og Linus Torvalds er alle enige om at PC-ens tidsalder er på hell, men hva som skal overta er de ikke enige om.

Mens over 200.000 besøkende kunder og 2000 selskaper slåss om plassen i messebyggene, kjemper sjefene i bransjen om oppmerksomhet for sine visjoner.

For mange norske brukere fremstår disse visjons-presentasjonene kanskje som noe virkelighetsfjerne, men de er ikke bare myntet på kundene: Partnere, finansmiljøene og amerikansk media er vel så viktige målgrupper.

Bill Gates åpnet Comdex med en tale der han understreket at dagens PC ikke lenger holder. Fremtiden er en tynnere klient, men da med Microsoft-programvare innabords, ikke Java eller Unix. Fordi alle brukere ønsker spesialtilpasning, kreves det en avansert maskin.

Og i går fulgte Linus Torvalds, mannen bak Linux, og Sonys og Hewlett-Packards toppsjefer opp.

Sony-sjef Nobuyuki Idei hevder at PC-ens tid er over og fremtiden ligger i hva han kaller personlig kringkasting, skriver amerikansk presse. Det er først og fremst Playstation 2 med sin Internett-aksess som vil drepe PC-en. En av de store taperne i årene fremover blir derfor Microsoft sa Idei under sin tale.

Nyansatt HP-sjef Carly Fiorina brukte mesteparten av sin tale til å legge frem HPs nye strategi. Selskapet har mistet mye av sin teknologiske ledelse de siste årene og skal nå skifte klær. Halvannen milliarder kroner skal HP bruke på en markedskampanje som skal fokusere på HP, ikke de enkelte produktene.

Som en del av dette har HP fått en ny logo med små bokstaver og ordet "invent" (finn opp) under. Nå skal HP bringe frem nye produkter og konkurrere tettere med selskaper som Microsoft, Intel og Sony.

Under sin tale, sa Torvalds at han tror IT-bransjens fremtiden vil være styrt av brukernes behov, ikke selskapenes oppfinnsomhet. Et av eksemplene han brukte var Apples iMac, som selger svært bra mye på grunn av de friske fargene. Dette må fremtidens operativsystem ta hensyn til.

Til toppen