Toshiba åpner norsk kontor

For å møte Dell og HP sterkere, åpner nå Toshiba eget kontor i Norge.

Toshiba var markedsleder på bærebare PCer hvert år fra 1993 til 2000, men siden har selskapet slitt i skyggen av Dell og HP/Compaq.

Nå varsler Toshiba om omorganisering for å unngå de store tapsslukene, og vil etablere seg som en selvstendig organisasjon i Norge. Hele salgsavdelingen i Toshiba er i dag borte, og salget skjer gjennom Scribona direkte mot forhandlere.

Torsdag 22. januar presenterer Toshiba den nye nordiske og norske ledelsen. Samtidig lanseres to nye Toshiba-modeller.

- Toshiba er en av de fem største aktørene på verdensbasis. For å hevde oss i den harde konkurransen, etablerer vi nå et nordisk salgskontor med to på salg i Norge, sier salgsdirektør Hans Berg i Toshiba til digi.no.

Berg var sjef for Scribona, og forventer bedre rammevilkår ved å kutte ut ett ledd. Toshiba vil satse utelukkende på kanalsalg gjennom forhandlere og distributører og vil øke med en distributør i tillegg til Scribona. Hvem dette blir avgjøres i løpet av første kvartal.

Det er prispresset fra HP og Dell som har snudd regnskapene fra svart til illrødt. Toshiba regner med å tape 196 millioner dollar - 1,3 milliarder kroner i finansåret som går frem til mars 2004.

Analytikere i J.P Morgan tror tapene vil bli langt høyere når årsregnskapet endelig blir gjort opp og estimerer 2-2,5 milliarder norske kroner, skriver Reuters.

Til tross for at Toshiba har redusert staben med 500 ansatte og outsourcet en større del av produksjonen, mener analytikere det må langt mer dramatisk medisin til for å kapre tilbake første- eller andreplassen i markedet for bærbare PCer. Direktesalg, mindre lager, mindre forskning og utvikling og flytting av produksjon til andre asiatiske land er noen av forslagene.

Toshibas mest luktrative divisjon er harddisk-produksjon. Dette markedet preges i sin helhet av tøff priskonkurranse, men Toshiba har nesten totalt monopol på 1,8 tommers harddisker som brukes i bærebare PCer.

Til toppen