TradeDoubler dobler omsetningen

Filialmarkedsføreren øker omsetningen med 100 prosent i 2002, og går med overskudd.

TradeDoubler AB, det svenske selskapet som fronter et affiliate-markedsføringskonsept på nettet, regner med en omsetning på 15 millioner euro eller 110,4 millioner kroner i 2002. Hvis det slår til, har selskapet doblet omsetningen fra i fjor.

Hovedgesjeften til TradeDoubler er å koble innholdsaktører og nettbutikker sammen i et europeiske nettverk av filialer. TradeDoubler leverer teknologi som sørger for å dokumentere hvor mange kunder som innholdsaktørene greier å generere for butikkene. Nettavisene og portalene i nettverket får en provisjon av hvert salg fra butikkene.

Konseptet er like mye rettet mot privatpersoner med hjemmesider som kommersielle innholdsaktører. Derfor er det også et svært høyt antall partnere i nettverket - 350.000 i tallet - og 400 butikker. Setter man opp en lenke til en nettbutikk som selger bøker får man betalt for antall kjøp dine brukere gjør på denne nettbutikken, dersom de følger dine lenker.

Man får betalt etter kvaliteten på trafikken man genererer, ikke etter hvor mange ganger en bannerannonse blir vist.

Konseptet er en avart av den tradisjonelle nettverksvirksomheten på Internett som blant andre AdLink fronter. Men der AdLink benytter seg av mer tradisjonelt mediesalg , tar TradeDoubler penger for å dokumentere at e-handelsbutikkene får konkrete resultater som deltaker i nettverket.

Etter sommeren har selskapet greid å balansere regnskapet, blant annet gjennom en 30 prosent reduksjon i kostnadene. Samtidig har omsetningen i tredje kvartal økt med 178 prosent sammenliknet med samme periode i fjor og 28 prosent sammenliknet med andre kvartal 2002. Det skriver svenskene i en pressemelding.

I løpet av året har selskapet åpnet datterselskap i Belgia og Litauen, noe som gjør at selskapet har virksomheter i 14 land per i dag. Samtidig står Sony, KLM, Nokia, Air France og Apple på listen over nye, kommersielle e-butikker/annonsører som er nye i nettverket.

Tidligere har selskapet anslått at de skulle greie en total verdiskapning for kundene i nettverket på 800 millioner kroner ved utgangen av 2002. Dette ambisiøse salgsanslaget er nå økt til 200 millioner euro eller 1,47 milliarder kroner.

Til toppen