Tradisjonelle mediehus frykter webben

TV på Internett er i ferd med å bli daglig kost, og webben skriker etter innhold. I den gamle verden var det billed- og film-arkiveierne som hadde makten, men hva gjør de nå?

Den svenske web-TV-produsenten Kamera Interactive etablerte seg nylig med kontor i Oslo, og det var en offensiv toppsjef Dan Willstrand som talte på pressekonferansen.

- I følge Microsoft er vi i dag i fase 2, hvor Internett-TV er i ferd med å bli et nytt massemedium. Internett er iferd med å gå fra et tekst- og billed-medium til levende bilder. Internett medfører ekstremt lave distribusjonskostnader, ingen kringkastingslisenser og helt nye måter å skaffe seg inntekter på, sa Willstrand i sin presentasjon.

I dag er det flere medier som inkluderer levende bilder i form av video eller flash-montasjer i reportasjene sine, noe Willstrand tror er sterkt på vei inn, men han ser ikke helt at de tradisjonelle aktørene har tatt poenget.

- Veldig mange tradisjonelle innholdsleverandører og arkiveiere synes dette er spennende, men de er samtidig redde for at deres innhold skal 'forsvinne ut på nettet', kopieres eller at de på annen måte skal miste kontrollen over materialet.

Han mener det er en uro blant de tradisjonelle medieleverandørene.

- Men det finnes tekniske løsninger for dette, og vi har lyktes i å skape nye inntektsstrømmer for disse på nettet. Det mange ikke forstår er at en innholdsleverandør kan selge innhold på nettet som ikke konkurrerer med det som sendes på TV, men bare genererer nye inntekter, sier Willstrand til digi.no.

Han mener arkivmateriale er enda mere gull verdt i dag enn noengang tidligere, og hevder overfor digi.no at en helt vanlig TV-stasjon sitter på millioner av kroner i urealiserte verdier fordi de ikke har forstått den nye måten å tenke på.

- Etterspørselen etter innhold på webben er stor og vil bli enorm i årene som kommer, og man kan enkelt 'pakke om' innhold fra TV-verden til Internett. Internettbrukere er mer utålmodige, de vil kun se akkurat det de vil, når de vil.

Det er en ny måte å tenke rettigheter på, mener Willstrand, som mener bransjen er i rivende utvikling.

- Om ikke lenge vil all TV distribueres over IP, og da vil ikke dette skillet mellom tradisjonelt og Internett-tilpasset innhold ha så mye å si lenger, og det er et nytt marked. Og jeg tror absolutt det er en uro blant tradisjonelle arkiveiere og mediehus i forhold til dette, sier Willstrand til digi.no.

Til toppen