Trådløs ålesunder reddet årtusenets siste dataparty

Den påtenkte Internett-leverandøren trakk seg i siste liten fra årtusenets siste store norske dataparty med 1500 "nerder" i Sunnmørshallen. Men Mimer snekret sammen en trådløs løsning på noen timer, og reddet DropZone 99.

DropZone 99 i Sunnmørshallen fra 2. til 5. august skulle være årtusenets siste store dataparty i Norge. Men fredag holdt alt på å gå galt. Internett-leverandøren som hadde tatt på seg å støtte arrangementet trakk seg plutselig, og arrangøren så for seg årtusenets største fiasko.

Redningen kom etter en henvendelse til den lokale Internett-tilbyderen Mimer AS. Mimer har 500 bedriftskunder i Ålesund. 20 av disse - de mest hungrige på båndbredde - nytter selskapets trådløse infrastruktur og får fast forbindelse på 2 Mbps for omtrent samme pris som Telenor tar lokalt for faste 64 kbps. Infrastrukturen dekker praktisk talt hele byen.

- De fikk trådløs forbindelse fra oss, montert på en times tid, forteller administrerende direktør Audun Kristian Stølen. - Den eneste begrensningen vi måtte pålegge dem, var maks 1 Mbps tilgang. Ellers fikk de den samme behandlingen vi gir våre bedriftskunder, med montering på dagen.

Mimer har holdt på med trådløst Internett siden februar 1998 da selskapet startet sitt første pilotprosjekt. Infrastrukturen har vært drevet kommersielt siden juli i fjor. Det første året har gått praktisk talt knirkefritt. Ikke en gang vintersnøen førte til nedetid.

I motsetning til RingNett AS i Hønefoss (se peker nedenfor til artikkelen "Trådløst Internett raskere og billigere enn ISDN") leverer Mimer Internett kun til bedriftsmarkedet. Begge nytter utstyr fra BreezeCom. Stølen forteller at et tilbud til privatmarkedet vurderes.

- Noe av vurderingen bygger på beskrivelser av nytt utstyr fra BreezeCom som vi vil teste før vi tar en beslutning. Vi forlot privatmarkedet for halvannet år siden da vi solgte abonnentene til Telia. Privatmarkedet krever volum, og stiller store krav til kapasitet og support. Vi må ordne oss slik at vi ikke forsømmer bedriftsmarkedet.

Engasjementet i trådløs Internett-tilgang kom etter samtaler med lokale reklamebyråer og trykkerier, som en løsning på deres problemer med å sende store filer som elektronisk post. Den trådløse infrastrukturen brukes også til å kople sammen geografisk spredte avdelinger av samme bedrift internt, altså uten å gå om Internett.

- Det er svært enkelt å markedsføre trådløs bredbåndsforbindelse. Vi tar med oss en antenne og en bærbar PC, og demonstrerer direkte hos kunden. Hakesleppet går over i smil når vi forteller om de gunstige økonomiske vilkårene. Og for mange er det en ekstra glede å slippe å få nok en regning fra Telenor, avslutter Stølen.

Til toppen