"Træge trøndere" holder tett om nett

- Vi har våre planer, sier administrerende direktør Hans Kristian Hustad i Rema 1000 etter at konkurrenten Matnett inntok colonialmajor Odd Reitans bastion denne uken. Hvilke planer det er, er ikke lett å få ut av Rema-sjefen. Like lite som han vil røpe tall for handel på nettet.

Ifølge NTB dreier det seg nemlig om minimalt med bestillinger via Internett i Trondheim. Norsk Telegrambyrå, som igjen siterer Postens internavis, hevder at Rema 1000 og Postens samarbeid om netthandel kun fører til et par utkjøringer om dagen.

Trøndersk treghet og dårlig markedsføring blir oppgitt som to av hovedgrunnene for den manglende suksessen.

Hustad vil ikke røpe noen tall til digi.no, men sier at matvarekjeden har planer om å utvide online-konseptet sitt. Og det skal kanskje ikke så mye til, så lenge det er to butikker i Trondheim og fire i Oslo som tilbyr matvarer til potensielle nettkunder.

Opprinnelig var det meningen at syv butikker i Trondheim skulle inngå i Rema Netshop da planene ble lansert i september 1996.

- Det er kun én butikk som nå står for netthandelen i byen, sier administrerende direktør i Rema 1000, Hans Kristian Hustad. Det spiller egentlig ingen rolle hvor mange butikker som benyttes, spesielt fordi Trondheim er en så liten by i areal. Det er den geografiske distribusjonen av frossenvarer som er viktig; den bestemmer i hvilket omfang man kan levere. Erfaringene viser at det går greit med en halv times kjøretur - da kommer man langt i Trondheim, sier han.

Hustad mener at den verdifulle online-erfaringen de har høstet hittil, teller mye når de nå møter hardere konkurranse.

Reitangruppen og Rema 1000 må da også skjerpe seg. Matnett, datterselskapet til Net-Trade Norway AS, har inntatt sin fjerde by med onlinekonseptet sitt siden de startet i fjor høst. Avtaler med lokale kjøpmenn og distributører i Oslo (og Bærum), Bergen, Stavanger (inkludert Sola, Sandnes og Randaberg) og Trondheim gjør Matnett til en seriøs utfordrer for de tradisjonelle matvarekjedene i Norge.

Av de fire store, Hakon, NorgeGruppen, Forbrukersamvirket og Reitan, er det bare sistnevnte som faktisk er ute på nett.

- Vi skal vinne kampen mot Rema, fordi vi har en mer fleksibel og effektiv distribusjon, sier administrerende direktør Brit Ravndal i Matnett.

- Matnett gir folk mer fritid. Vi sparer mennesker for tid, som kan brukes til andre og mer meningsfylte ting enn å gå i butikken, sier hun.

Ravndal mener at lave priser og levering når kunden ønsker, er to av Matnetts viktigste konkurransefortrinn. I Trondheim er det butikken Joker Møllenberg som skal sørge for maten, mens Sørhøy Distribusjon kjører den ut.

Matnett har sett seg nødt til å ta i bruk mer tradisjonelle bestillingsmetoder i tillegg til nettet. Et gratis 800-nummer eller en god, gammeldags telefaks er alternativene. Man er sikret å få levert maten på døren innen to timer i tidsintervallet fra ni om morgenen til 11 om kvelden.

Selv om onlinebutikken vitterligen reklamerer med bestilling 24 timer i døgnet...

Til toppen