Trafikkdata kan bli tvangsåpnet

Ole-Erik Yrvin (Ap) krever svar i Akershus Fylkesting.

- NSB og Ruter er stinn av trafikkinformasjon. Nå må de åpne opp dataene sine slik at alle leverandører stiller likt.

Det sier Ole-Erik Yrvin, som representerer Arbeiderpartiet i Akershus Fylkesting.

Han har merket seg kampanjen digi.no har skrevet om, der initiativtaker Bjørn Solnørdal Tennøe krever at kollektivselskapene gir bort sine trafikkdata, slik at de kan finne veien ut til andre tjenester, som Google Maps.

Yrvin tar i dag saken opp i Fylkestinget. Der vil han stille følgende tre spørsmål til ordføreren:

  1. Innen hvilken dato vil henholdsvis Ruter og NSB levere sin trafikkinformasjon likt og åpent til alle leverandører?
  2. Hvor raskt kan alle trafikanter med smartmobiler få tilgang til denne tjenesten?
  3. Hvilke initiativ vil fylkesordføreren selv ta for å få iverksatt dette tiltaket?
Ole-Erik Yrvin (Ap) vil ha åpne trafikkdata.
Ole-Erik Yrvin (Ap) vil ha åpne trafikkdata.

Yrvin sier til digi.no at han er fornøyd med webløsningen Trafikanten tilbyr PC-brukere, men han synes ikke tjenestene deres holder mål på mobilen.

- Kampanjen ville ikke vært startet hvis de hadde fått med seg hele bransjen, ikke bare deler av den. Det må jo være litt konkurranse også. Dette må stille likt, hvis ikke er det i strid med konkurranselovgivningen. Dette må Ruter få med seg.

- De må levere fra seg sanntidsdata i formater som er tilpasset alle leverandører, sier Ap-representanten som er medlem av hovedutvalget for samferdsel og miljø i Akershus.

Akershus fylkeskommune eier 40 prosent av Ruter (som igjen eier Trafikanten). Resten eies av Oslo kommune. Selskapet administerer og planlegger all kollektivtrafikk i Oslo og Akershus, unntatt togvirksomheten til NSB.

Spørsmålene fra Yrvin kan dermed bli starten på en politisk styrt tvangsåpning av kollektivdata. Deler av dataene er allerede tilgjengelig, men kun til ikke-kommersielle formål.

Kampanjens initiativtaker Bjørn Tennøe har dessuten samlet de nødvendige 300 underskriftene for å opprette bystyresak om det samme i Oslo.

Tror på instruks
- Er det realistisk at Akershus instruerer Trafikanten til å levere fra seg trafikkdata til alle som vil ha?

- Ja, det tror jeg faktisk at det er, sier Yrvin. - Det er de samme politiske partiene som sitter med makten i Oslo og Akershus. Det bør ikke være noen sak å ordne opp i dette. Problemet er å få folk til å flytte blikket fra bakspeilet og se fremover.

Yrvin håper spørsmålene overfor Fylkestinget fører til et vedtak. Men aller helst synes han kollektivselskapene selv bør ta affære.

- Det ville jo være veldig leit for Ruter hvis de ikke slipper til markedet, og at det eventuelt blir en sak for Konkurransetilsynet, sier han.

Det er Trafikanten som administrerer trafikkdataene for Ruter. Foruten ruteopplysninger drifter de også hovedstadområdets sanntidssystem, samt avviksmeldinger for kollektivtrafikken.

Trafikanten har så langt ikke ønsket å levere sine data til kommersielle aktører. Det inkluderer Google, selv om selskapet har vært i dialog med dem tidligere. Nylig ble det klart at de igjen prater med selskapet om en ordning for å dele data.

- Vi må ha kontroll med hvordan dataene våre brukes og hvordan de fremstilles, sa Trafikanten-direktør Jarl Eliassen nylig i et intervju med digi.no.

Han mente også at de som selskap ikke er dårligere formidlere av opplysningene deres enn det Google er.

    Les også:

Til toppen