Trafikkveksten dabber av for søkemotorer

De store søkemotorene opplever i andre kvartal i år at trafikkveksten som har preget bransjen, avtar. Analytikere sier at dette er et tegn på at nettbransjen er på vei inn i det gode selskap, og at det slett ikke er grunn til panikk.

At trafikken for store søkemotorer og -kataloger på Internett nå opplever en noe mindre vekst i trafikken, er ikke et syksdomstegn for internettbransjen, om man skal tro analytikere som følger bransjen, skriver The Wall Street Journal.

Blant annet kan søkemotoren Excite At Home melde om trafikkvekst; fra 77 millioner daglige sidevisninger i første kvartal til 81 millioner daglige visninger i andre kvartal i år - en vekst på fem prosent. I første kvartal var veksten på 33 prosent.

Konkurrenten Infoseek meldte at deres resultat for tredje kvartal, som endte 30. juni, økte med 24 prosent på daglige visninger, mot 36 prosent økning i kvartalet som endte i mars.

Den største søkemotoren Yahoo! meddelte tidligere denne måneden at trafikken på selskapets nettsteder økte mindre enn 15 prosent i andre kvartal., mot en vekst på 40 prosent mellom desember 1998 og mars 1999.

Analytiker Michael Wallace i analyseselskapet Warburg Dillon Read tror at det i Yahoo!s tilfelle er snakk om "the law of large numbers". Med det mener han at det vil være vanskelig for Yahoo! å opprettholde høy vekst med en stadig større kundebase.

- Jeg tror ikke man kan se tegn på en dalende industri på grunn av årstidsvariasjoner, sier Wallace til The Wall Street Journal.

---

(Utviklingen blant norske nettsteder i andre kvartal var jevnt over god - se egen sak "Dagbladet øker mest").

Til toppen