De aller fleste bruker BankID-brikken for å logge seg på nettbanken. Det mobile og java-frie alternativ blir bare benyttet av 3,7 prosent. (Bilde: Terje Pedersen/ANB/All Over Press)

Trang fødsel for mobil BankID

Slett ikke imponerende, mener digi.nos redaktør.

KOMMENTAR: I går sendte Norges største bank ut en pressemelding sammen med Telenor og Bank ID med tittelen «Gjennombrudd for BankID på mobilen». Anledningen var at bruker nr. 100.000 hadde tatt i bruk løsningen.

Det er mange fordeler med BankID på mobil. Du kan droppe kodebrikken når du skal koble opp mot nettbanken og du trenger kun mobilen til å betale regninger, sjekke saldo og så videre. Netthandel blir enklere og så videre. Men det beste argumentet er at du frigjør deg fra Java.

Java representerer i stadig økende grad en sikkerhetsrisiko for de fleste PC-brukere. Det er imidlertid en risiko man helt fint kan klare seg uten. Men BankID står fast på denne teknologien og hadde ingen planer om å fase ut Java da vi snakket med dem i februar.

Sigvald Sveinbjørnsson er redaktør i digi.no
Sigvald Sveinbjørnsson er redaktør i digi.no

Hvorfor har ikke alle begynt med BankID på mobilen? 100.000 brukere er alt annet enn imponerende for en løsning som ble lansert i mars 2009, og påbegynt allerede i 2006. En av årsakene er at man må være kunde av Telenor, altså ha et SIM-kort utstedt av Norges største operatør, inkludert Talkmore og djuice. Det er bare DNB, Skandiabanken, Terra og Sparebank1 som tilbyr det i dag.

Vi sjekket med divisjonsdirektør Ingjerd Blekeli Spiten i DNB om bruken av denne tjenesten hos deres kunder. Hun kunne fortelle at av de 100.000 BankID-brukerne på mobil så hadde DNB 55.000 brukere. Til sammenligning bruker mer enn 830.000 DNB-kunder banktjenester vis SMS og 330.000 benytter de ulike appene til storbanken.

Hun innrømmer at de ikke har vært flinke nok til å markedsføre dette ovenfor sine kunder, spesielt siden dagens kunder som benytter BankID på mobil er meget fornøyde. Hun peker på at hovedutfordringen er Netcom – den andre store mobiloperatøren i Norge, som ikke tilbyr sine kunder BankID på mobil, dette gjør at tjenesten er vanskeligere å markedsføre. Alle kan jo ikke benytte den.

Men hvorfor tilbyr ikke NetCom BankID på mobil til sine kunder? Vi sjekket med NetCom:

– Det har vært dialog mellom oss og BankID, men det har vært utfordring med forretningsmodellene. Netcom skal komme med BankID og vi ser selvsagt behovet for kundene, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus i NetCom. Han peker på at teleselskapene tradisjonelt har vært tidlig ute med nye løsninger men at det tar tid før massemarkedet tar det i bruk og at den tiden fremdeles ligger foran oss.

I dag er det utstedt over 2,7 millioner aktive personsertifikater (PersonBankID) og BankID benyttes mellom 800 000 og 900 000 ganger daglig, opplyser BankID på sine hjemmesider. Men fremdeles: Under fire prosent (100.000 brukere) benytter seg av mobil-utgaven.

Når offentlige elektroniske tjenester, som for eksempel Altinn, nå skal gjøres til standard så vil BankID etter alle solemerker spille en viktig rolle. Håpet er at en tjeneste som BankID vil gjøre terskelen for å logge seg på, og dermed bruke, elektroniske tjenester fra det offentlige, lavere.

Men det er ikke imponerende at BankID ikke har klart å få flere enn 3,7 prosent av brukermassen fra sin java-baserte løsning til mobil siden 2009. Dersom dette skal bli en viktig og solid ID-infrastruktur for offentlige tjenester så bør de klare bedre. Istedet for å juble bør de jobbe.

    Les også:

Til toppen